Vyučující
|
-
Chmelík Slavomil, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vyšetřování množin bodů dané vlastnosti (metoda analytické geometrie, induktivní postup). Množiny bodů dané vlastnosti v rovině a prostoru. Metody řešení konstrukčních planimetrických úloh. Konstrukční úlohy - trojúhelníky, čtyřúhelníky. Apolloniovy úlohy. Konstrukční úlohy s parametry. Matematizace slovních úloh (formalizace podmínek úlohy). Postup řešení slovních úloh, základní typy slovních úloh řešených na ZŠ (úlohy o pohybu, úlohy o společné práci, úlohy o směsích). Jednoduché optimalizační úlohy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat matematický jazyk a postupy na úrovni bakalářského studijního oboru Matematická studia |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat matematický jazyk a postupy na úrovni bakalářského studijního oboru Matematická studia |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní množiny bodů dané vlastnosti v rovině a v prostoru |
znát metody vyšetření množin bodů dané vlastnosti v rovině |
vyjmenovat základní rovinné geometrické útvary, jejich vlastnosti a metody konstrukce |
klasifikovat slovní úlohy a popsat postup jejich řešení |
Odborné dovednosti |
---|
vhodnou metodou vyšetřit množinu bodů dané vlastnosti v rovině |
řešit jednoduché konstrukční úlohy včetně Apolloniových úloh |
vyřešit slovní úlohy předkládané na 2. st. ZŠ a jednoduché optimalizační úlohy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Hecht, T., Sklenáriková, Z. Metódy riešenia matematických úloh. SPN Bratislava, 1992.
-
Kuřina, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
-
Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20434-1.
-
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
Polák, Josef. Přehled středoškolské matematiky. Praha : Prometheus, 1995. ISBN 80-85849-78-X.
-
Švrček, Jaroslav. Vybrané kapitoly z geometrie trojúhelníka. 2. přeprac. vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0814-6.
-
Vyšín, Jan. Geometrická místa. Praha : Přírodověd. nakl., 1950.
|