|
Vyučující
|
-
Růžička Karel, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Vyšetřování množin bodů dané vlastnosti (metoda analytické geometrie, induktivní postup). Množiny bodů dané vlastnosti v rovině a prostoru. Metody řešení konstrukčních planimetrických úloh. Konstrukční úlohy - trojúhelníky, čtyřúhelníky. Apolloniovy úlohy. Konstrukční úlohy s parametry. Matematizace slovních úloh (formalizace podmínek úlohy). Postup řešení slovních úloh, základní typy slovních úloh řešených na ZŠ (úlohy o pohybu, úlohy o společné práci, úlohy o směsích). Jednoduché optimalizační úlohy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat matematický jazyk a postupy na úrovni bakalářského studijního oboru Matematická studia |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat matematický jazyk a postupy na úrovni bakalářského studijního oboru Matematická studia |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základní množiny bodů dané vlastnosti v rovině a v prostoru |
| znát metody vyšetření množin bodů dané vlastnosti v rovině |
| vyjmenovat základní rovinné geometrické útvary, jejich vlastnosti a metody konstrukce |
| klasifikovat slovní úlohy a popsat postup jejich řešení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vhodnou metodou vyšetřit množinu bodů dané vlastnosti v rovině |
| řešit jednoduché konstrukční úlohy včetně Apolloniových úloh |
| vyřešit slovní úlohy předkládané na 2. st. ZŠ a jednoduché optimalizační úlohy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Řešení problémů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška s diskusí, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Hecht, T., Sklenáriková, Z. Metódy riešenia matematických úloh. SPN Bratislava, 1992.
-
Kuřina, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
-
Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20434-1.
-
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
Polák, Josef. Přehled středoškolské matematiky. Praha : Prometheus, 1995. ISBN 80-85849-78-X.
-
Švrček, Jaroslav. Vybrané kapitoly z geometrie trojúhelníka. 2. přeprac. vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0814-6.
-
Vyšín, Jan. Geometrická místa. Praha : Přírodověd. nakl., 1950.
|