Lecturer(s)
|
-
Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Klabačková Radka, Mgr.
|
Course content
|
1. Introduction 2. Practice in syntax - complex structures 3. Practice in syntax - sentence, topological model 4. Practice in syntax - hypotaxe I. 5. Practice in syntax - hypotaxe II. 6. Practice in syntax - parataxe 7. Literature for children I. 8. Literature for children II. 9. Pronunciation practice I. 10. Pronunciation practice II. 11. Questions, repeating - grammar 12. Questions, repeating - didactics 13. Repeating, evaluation
|
Learning activities and teaching methods
|
Instruction based on dialogue, Students' self-study, Seminar, Practicum
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
disponovat jazykovými prostředky a úrovni A2/B1 |
Skills |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
definovat specifika NJ v syntaktické oblasti |
analyzovat možnosti zatraktivnění rané výuky NJ |
vymezit pojem dětská literatura a její význam v rámci rané výuky NJ |
Skills |
---|
uplatnit dosud nabyté jazykové znalosti v mluveném i v písemném projevu |
prokázat rozvoj řečových dovedností |
zpracovat koncepci výukové jednotky NJ pro žáky 1.stupně ZŠ |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Self-study of literature |
Multimedia supported teaching |
Skills |
---|
Multimedia supported teaching |
Practicum |
Cooperative instruction |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Combined exam |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Portfolio |
Recommended literature
|
-
Bimmel, P. et al.:. Arbeit mit Lehrwerklektionen. Goethe - Institut Muenchen, 1994.
-
Časopisy. Cizí jazyky,.
-
GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung.. Duisburg, 2010.
-
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
Hirschfeld. Phonothek.
-
Hladík, Petr. 111 her pro atraktivní výuku angličtiny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4763-7.
-
Neuner, Gerhard; Hunfeld, Hans. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung : Fernstudieneinheit. 5. Berlin [etc.] : Langenscheidt, 1992.
-
Neuner, G.et al. Uebungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin, 1981.
-
Voltrová, Michaela. Cvičebnice německé gramatiky. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7489-001-7.
-
Voltrová, Michaela. Přehledná německá gramatika. 2. vyd. Plzeň : Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-873-8.
-
Weigman, J.:. Unterrichtsmodelle fuer DaF. Ismaning, 1992.
|