Předmět: Práce s chybou ve výuce něm. jazyka

« Zpět
Název předmětu Práce s chybou ve výuce něm. jazyka
Kód předmětu KNJ/CHYDI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Křížková Červená Jana, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky předmětu, definice požadavků, prezentace doporučené literatury 2. Definice chyby 3. Klasifikace chyb 4. Analýza chyb 5. Faktory hodnocení a míra závažnosti chyby 6. Korektura chyb v písemném projevu 7. Specifika korektury chyb v mluveném projevu 8. Význam pojmu "Fehlertherapie" 9.-10. Cvičení a aktivity vedoucí k nápravě chyb 11. Práce s autentickým materiálem k tématu chyba ve výuce (práce žáků SŠ). 12. Závěrečné kolokvium s reflexí 13. Zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student/-ka má přehled o klíčových otázkách oboru výuky cizích jazyků, s důrazem na specifika výuky německého jazyka
student/-ka disponuje základními znalostmi o teorii vyučování, principech a způsobech hodnocení
definovat základní terminologii didaktiky a principy vyučování
Odborné dovednosti
pracovat se základní terminologií týkající se didaktiky německého jazyka
Výsledky učení
Odborné znalosti
student/ka umí prakticky použít teoretické poznatky k tématu chyba ve výuce. Ovládá zásady práce s chybou v písemném i ústním projevu v rámci DaF vyučování, pracuje s různými typy cvičení a aktivit, které následují po samotné opravě chyby, za účelem eliminace chyb v dalším procesu osvojování cizího jazyka
definovat základní terminologii vztahující se k tématu chyby
vysvětlit, jak je vhodné ve výuce na SŠ pracovat s chybou v písemném projevu
vysvětlit, jak vypadá adekvátní práce s chybou v ústním projevu při výuce na SŠ
Odborné dovednosti
použít teoretické poznatky k tématu chyba ve výuce na SŠ
pracovat s písemnými pracemi žáků SŠ, které jsou určeny ke korektuře
vhodně a přiměřeně korigovat ústní projev žáků SŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Doplňující autentické materiály ze školní praxe.
  • GROTJAHN, R.; KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München, 2015. ISBN 9873126069700.
  • HAVRANEK, G. Die Rolle der Korrektur beim Fremdsprachenlernen. Frankfurt a. M., 2002. ISBN 3631396627.
  • KLÖTZER, S. Typische Fehler auf einen Blick Deutsch: kompakte Übersicht, effizient Fehler vermeiden. Berlin, 2008. ISBN 978-3125614789.
  • MACKOWIAK, K. Die 101 häufigsten Fehler im Deutschen und wie man sie vermeidet.. München, 2005.
  • SCHMITT, R. Weg mit den typischen Fehlern!. München, 2015. ISBN 9783190074518.
  • ZSCHIESCHE-CALVO, S. Testen und Prüfen von Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht. Welche Prüfungsformate sind sinnvoll?. München, 2018. ISBN 9783668995147.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -