Vyučující
|
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Křížková Červená Jana, Mag. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky předmětu, definice požadavků, prezentace doporučené literatury 2. Definice chyby 3. Klasifikace chyb 4. Analýza chyb 5. Faktory hodnocení a míra závažnosti chyby 6. Korektura chyb v písemném projevu 7. Specifika korektury chyb v mluveném projevu 8. Význam pojmu "Fehlertherapie" 9.-10. Cvičení a aktivity vedoucí k nápravě chyb 11. Práce s autentickým materiálem k tématu chyba ve výuce (práce žáků SŠ). 12. Závěrečné kolokvium s reflexí 13. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student/-ka má přehled o klíčových otázkách oboru výuky cizích jazyků, s důrazem na specifika výuky německého jazyka |
student/-ka disponuje základními znalostmi o teorii vyučování, principech a způsobech hodnocení |
definovat základní terminologii didaktiky a principy vyučování |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat se základní terminologií týkající se didaktiky německého jazyka |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student/ka umí prakticky použít teoretické poznatky k tématu chyba ve výuce. Ovládá zásady práce s chybou v písemném i ústním projevu v rámci DaF vyučování, pracuje s různými typy cvičení a aktivit, které následují po samotné opravě chyby, za účelem eliminace chyb v dalším procesu osvojování cizího jazyka |
definovat základní terminologii vztahující se k tématu chyby |
vysvětlit, jak je vhodné ve výuce na SŠ pracovat s chybou v písemném projevu |
vysvětlit, jak vypadá adekvátní práce s chybou v ústním projevu při výuce na SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
použít teoretické poznatky k tématu chyba ve výuce na SŠ |
pracovat s písemnými pracemi žáků SŠ, které jsou určeny ke korektuře |
vhodně a přiměřeně korigovat ústní projev žáků SŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Doplňující autentické materiály ze školní praxe.
-
GROTJAHN, R.; KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München, 2015. ISBN 9873126069700.
-
HAVRANEK, G. Die Rolle der Korrektur beim Fremdsprachenlernen. Frankfurt a. M., 2002. ISBN 3631396627.
-
KLÖTZER, S. Typische Fehler auf einen Blick Deutsch: kompakte Übersicht, effizient Fehler vermeiden. Berlin, 2008. ISBN 978-3125614789.
-
MACKOWIAK, K. Die 101 häufigsten Fehler im Deutschen und wie man sie vermeidet.. München, 2005.
-
SCHMITT, R. Weg mit den typischen Fehlern!. München, 2015. ISBN 9783190074518.
-
ZSCHIESCHE-CALVO, S. Testen und Prüfen von Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht. Welche Prüfungsformate sind sinnvoll?. München, 2018. ISBN 9783668995147.
|