Předmět: Práce s chybou ve výuce německého jazyka na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Práce s chybou ve výuce německého jazyka na ZŠ
Kód předmětu KNJ/CHYDZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Kašparová Jitka
  • Křížková Červená Jana, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky předmětu, definice požadavků, prezentace doporučené literatury 2. Definice chyby 3. Klasifikace chyb 4. Analýza chyb 5. Faktory hodnocení a míra závažnosti chyby 6. Korektura chyb v písemném projevu 7. Specifika korektury chyb v mluveném projevu 8. Význam pojmu "Fehlertherapie" 9.-10. Cvičení a aktivity vedoucí k nápravě chyb 11.Práce s autentickým materiálem k tématu chyba ve výuce (práce žáků ZŠ) 12. Závěrečné kolokvium s reflexí 13. Zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat klíčové otázky v oboru výuky cizích jazyků, s důrazem na specifika výuky německého jazyka
definovat základní terminologii didaktiky a principy vyučování
disponovat základními znalostmi o principech a způsobech hodnocení
Odborné dovednosti
samostatně pracovat se základní terminologií týkající se didaktiky německého jazyka
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní terminologii vztahující se k tématu chyby
vysvětlit vhodný způsob pro práci s chybou v písemném projevu ve výuce na ZŠ
vysvětlit, jak vypadá adekvátní práce s chybou v ústním projevu při výuce na ZŠ
Odborné dovednosti
použít teoretické poznatky k tématu chyba ve výuce na ZŠ
pracovat s písemnými pracemi žáků ZŠ, které jsou určeny ke korektuře
vhodně a přiměřeně korigovat ústní projev žáků ZŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostudium,
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Doplňující autentické materiály ze školní praxe..
  • GROTJAHN, R.; KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München, 2015. ISBN 9783126069700.
  • HAVRANEK, G. Die Rolle der Korektur beim Fremdsprachenlernen. Frankfurt a. M., 2002. ISBN 3631396627.
  • HENRICI, G.; RIEMER, C. Mündliche Korrekturen im Fremdspracheunterricht. München, 1986.
  • KLEPPIN, K. Fehler und Fehlerkorrektur. München, 1997. ISBN 978-3-468-49656-1.
  • KLÖTZER, S. Typische Fehler auf einen Blick Deutsch: kompakte Übersicht, effizient Fehler vermeiden. Berlin, 2008. ISBN 978-3125614789.
  • LOCHTMANN, K. Korrekturhandlungen im Fremdsprachenunterricht. Bochum, 2002.
  • MACKOWIAK, K. Die 101 häufigsten Fehler im Deutschen und wie man sie vermeidet.. München, 2005.
  • SCHMITT, R. Weg mit den typischen Fehlern!. München, 2015. ISBN 9783190074518.
  • ZSCHIESCHE-CALVO, S. Testen und Prüfen von Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht. Welche Prüfungsformate sind sinnvoll?. München, 2018. ISBN 9783668995147.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr