Vyučující
|
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Kašparová Jitka
-
Křížková Červená Jana, Mag. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky předmětu, definice požadavků, prezentace doporučené literatury 2. Definice chyby 3. Klasifikace chyb 4. Analýza chyb 5. Faktory hodnocení a míra závažnosti chyby 6. Korektura chyb v písemném projevu 7. Specifika korektury chyb v mluveném projevu 8. Význam pojmu "Fehlertherapie" 9.-10. Cvičení a aktivity vedoucí k nápravě chyb 11.Práce s autentickým materiálem k tématu chyba ve výuce (práce žáků ZŠ) 12. Závěrečné kolokvium s reflexí 13. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat klíčové otázky v oboru výuky cizích jazyků, s důrazem na specifika výuky německého jazyka |
definovat základní terminologii didaktiky a principy vyučování |
disponovat základními znalostmi o principech a způsobech hodnocení |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat se základní terminologií týkající se didaktiky německého jazyka |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní terminologii vztahující se k tématu chyby |
vysvětlit vhodný způsob pro práci s chybou v písemném projevu ve výuce na ZŠ |
vysvětlit, jak vypadá adekvátní práce s chybou v ústním projevu při výuce na ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
použít teoretické poznatky k tématu chyba ve výuce na ZŠ |
pracovat s písemnými pracemi žáků ZŠ, které jsou určeny ke korektuře |
vhodně a přiměřeně korigovat ústní projev žáků ZŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Doplňující autentické materiály ze školní praxe..
-
GROTJAHN, R.; KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München, 2015. ISBN 9783126069700.
-
HAVRANEK, G. Die Rolle der Korektur beim Fremdsprachenlernen. Frankfurt a. M., 2002. ISBN 3631396627.
-
HENRICI, G.; RIEMER, C. Mündliche Korrekturen im Fremdspracheunterricht. München, 1986.
-
KLEPPIN, K. Fehler und Fehlerkorrektur. München, 1997. ISBN 978-3-468-49656-1.
-
KLÖTZER, S. Typische Fehler auf einen Blick Deutsch: kompakte Übersicht, effizient Fehler vermeiden. Berlin, 2008. ISBN 978-3125614789.
-
LOCHTMANN, K. Korrekturhandlungen im Fremdsprachenunterricht. Bochum, 2002.
-
MACKOWIAK, K. Die 101 häufigsten Fehler im Deutschen und wie man sie vermeidet.. München, 2005.
-
SCHMITT, R. Weg mit den typischen Fehlern!. München, 2015. ISBN 9783190074518.
-
ZSCHIESCHE-CALVO, S. Testen und Prüfen von Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht. Welche Prüfungsformate sind sinnvoll?. München, 2018. ISBN 9783668995147.
|