Vyučující
|
-
Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Wagnerová Lucie, prof. PhDr. DrSc.
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Urbanec Jan, Mag. phil.
-
Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Brejchová Emilie, Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Úvod do problematiky didaktiky německého jazyka na ZŠ. Německý jazyk jako druhý cizí jazyk na ZŠ. Propojení poznatků obecné a oborové didaktiky 3.-4. Strategie zprostředkování jazykových dovedností na pozadí učebnic určených pro výuku na ZŠ (zaměřeno na jazykovou úroveň A1/A2 dle SERR, navazuje na téma vzdělávacích strategií z výše uvedených obecných předmětů) 5. Organizační formy výuky na ZŠ a jejich typologie 6. Projektové vyučování na příkladech témat vhodných pro počáteční výuku NJ na ZŠ (výslovnost, slovní zásoba, gramatika) 7. Učební materiály ve výuce NJ, jejich definice, funkce, role, faktory 8. Analýza učebních materiálu určených pro výuku na ZŠ (kritéria výběru, analýza, orientace na trhu s učebnicemi) 9. Úvod do problematiky korekce chyb a hodnocení ve výuce NJ 10. Kreativní práce s chybou napříč spektrem jazykových dovedností žáků ZŠ 11. Jazyková politika (Evropa, ČR, DaFnE), kurikulární plánování (SERR, EJP) 12. Konkrétní návrhy pro práci práci s EJP na ZŠ (motivace, sebehodnocení, jazykový pas) 13. Evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 25 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi z obecné didaktiky a ped.psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
aplikovat teoretické znalosti při realizaci zadaných praktických úkolů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základy problematiky didaktiky NJ, propojit poznatky obecné a oborové didaktiky |
charakterizovat kritéria výběru vhodných výukových materiálů |
popsat základní dokumenty jazykové politiky, kurikulárního plánování |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit a aplikovat strategie zprostředkování jazykových dovedností |
analyzovat spektrum učebnic určených pro žáky ZŠ |
samostatně pracovat s pojmy reflexe a sebereflexe |
diskutovat konkrétní postupy při práci s chybou ve výuce NJ, vše na pozadí výukových materiálů pro ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
ARNSDORF, D. Fokus Grundschule. Lehreralltag- Unterricht- Pädagogische Konzepte und Projekte.. Praha, 2006. ISBN 3860358200.
-
BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-675309-8.
-
FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen.. Berlin, 1991. ISBN 3-468-49679-6.
-
JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2003. ISBN 3-19-007438-0.
-
KAST, B. ; Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, 1997.
-
KLEPPIN, K. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, 1997. ISBN 978-3-468-49565-1.
-
KRULL, R., SCHULTE- BRUNERT, E. Fit für DaZ/Daf: Leichter unterrichten in der Grundschule.. 2008. ISBN 3-891114966.
|