Předmět: Úvod do didaktiky německého jazyka

« Zpět
Název předmětu Úvod do didaktiky německého jazyka
Kód předmětu KNJ/DI1ZQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Wagnerová Lucie, prof. PhDr. DrSc.
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Urbanec Jan, Mag. phil.
  • Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
Obsah předmětu
1.-2. Úvod do problematiky didaktiky německého jazyka na ZŠ. Německý jazyk jako druhý cizí jazyk na ZŠ. Propojení poznatků obecné a oborové didaktiky 3.-4. Strategie zprostředkování jazykových dovedností na pozadí učebnic určených pro výuku na ZŠ (zaměřeno na jazykovou úroveň A1/A2 dle SERR, navazuje na téma vzdělávacích strategií z výše uvedených obecných předmětů) 5. Organizační formy výuky na ZŠ a jejich typologie 6. Projektové vyučování na příkladech témat vhodných pro počáteční výuku NJ na ZŠ (výslovnost, slovní zásoba, gramatika) 7. Učební materiály ve výuce NJ, jejich definice, funkce, role, faktory 8. Analýza učebních materiálu určených pro výuku na ZŠ (kritéria výběru, analýza, orientace na trhu s učebnicemi) 9. Úvod do problematiky korekce chyb a hodnocení ve výuce NJ 10. Kreativní práce s chybou napříč spektrem jazykových dovedností žáků ZŠ 11. Jazyková politika (Evropa, ČR, DaFnE), kurikulární plánování (SERR, EJP) 12. Konkrétní návrhy pro práci práci s EJP na ZŠ (motivace, sebehodnocení, jazykový pas) 13. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 25 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními znalostmi z obecné didaktiky a ped.psychologie
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou
aplikovat teoretické znalosti při realizaci zadaných praktických úkolů
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základy problematiky didaktiky NJ, propojit poznatky obecné a oborové didaktiky
charakterizovat kritéria výběru vhodných výukových materiálů
popsat základní dokumenty jazykové politiky, kurikulárního plánování
Odborné dovednosti
kriticky zhodnotit a aplikovat strategie zprostředkování jazykových dovedností
analyzovat spektrum učebnic určených pro žáky ZŠ
samostatně pracovat s pojmy reflexe a sebereflexe
diskutovat konkrétní postupy při práci s chybou ve výuce NJ, vše na pozadí výukových materiálů pro ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • ARNSDORF, D. Fokus Grundschule. Lehreralltag- Unterricht- Pädagogische Konzepte und Projekte.. Praha, 2006. ISBN 3860358200.
  • BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-675309-8.
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen.. Berlin, 1991. ISBN 3-468-49679-6.
  • JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2003. ISBN 3-19-007438-0.
  • KAST, B. ; Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, 1997.
  • KLEPPIN, K. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, 1997. ISBN 978-3-468-49565-1.
  • KRULL, R., SCHULTE- BRUNERT, E. Fit für DaZ/Daf: Leichter unterrichten in der Grundschule.. 2008. ISBN 3-891114966.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr