Vyučující
|
-
Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Wagnerová Lucie, prof. PhDr. DrSc.
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Urbanec Jan, Mag. phil.
-
Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Brejchová Emilie, Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1.- 2. Úvod do problematiky didaktiky německého jazyka: Einführung in die DaF-Didaktik, Begriffserklärung, Terminologie, Ziele und Inhalte und Methoden des DaF-Unterrichts 3.- 4. Jazykové dovednosti: Sprachfertigkeiten und deren Entwicklung im DaF Unterricht, (Lernstrategien) 5.- 6. Rozmanitosti forem vyučování: Die Hauptakteure und Sozialformen des Unterrichts - Typologie 7.- 8. Učební materiály: Unterrichtsmaterialien (Definition, Funktion, Rolle, Faktoren); Lehrwerkanalyse (Auswahlkriterien, Analyse, Empfehlungen) 9.-10. Korekce chyb a hodnocení ve výuce: Fehlerkorrektur und Bewertung 11.-12.Jazyková politika (Evropa,ČR): Curriculareplanung (GeR, ESP-Definitonen, Bestandteile, Funktion) 13. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 25 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi z obecné didaktiky a ped.psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
aplikovat teoretické znalosti při realizaci zadaných praktických úkolů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základy problematiky didaktiky NJ, propojit poznatky obecné a oborové didaktiky |
charakterizovat kritéria výběru vhodných výukových materiálů |
popsat základní dokumenty jazykové politiky, kurikulárního plánování |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit a aplikovat strategie zprostředkování jazykových dovedností |
analyzovat spektrum učebnic určených pro žáky SŠ |
samostatně pracovat s pojmy reflexe a sebereflexe |
diskutovat konkrétní postupy při práci s chybou ve výuce NJ, vše na pozadí výukových materiálů pro SŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
- rozvíjet schopnost kvalifikovaného rozhodování, - rozvíjet schopnost rozhodování v etických souvislostech. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-675309-8.
-
BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler.. Ismaning, 2017. ISBN 3-19-001586-0.
-
DOYE, P. Typologie der Testaufgaben für den DaF Unterricht. Berlin, 1992. ISBN 3-468-49437-8.
-
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
JANÍKOVÁ, V. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2000. ISBN 80-210-2344-9.
-
KAST, B. ; Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, 1997.
-
KLEPPIN, K. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, 1997. ISBN 978-3-468-49565-1.
-
KNIFKA,G. Deutsch als Zweitsprache. Lehren und lernen. Paderborn, 2012. ISBN 978-3-8252-3730-1.
-
NEUNER, G., HUNFELD,H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin, 1993. ISBN 978-3-468-49676-9.
-
RAMPILLON, U. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. Ismaning, 1989. ISBN 3-19-006967-0.
|