Vyučující
|
-
Klabačková Radka, Mgr.
-
Urbanec Jan, Mag. phil.
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Workshopy na téma: 1. Lingvodidaktika v praxi. 2. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace. 3. Sebehodnocení a sebereflexe jako prostředek rozvoje výuky. 4. Sebehodnocení a sebereflexe jako nástroj učení. 5. Specifika výuky německého jazyka u dětí se SPU. 6. Raná výuka německého jazyka. 7. Projekty a instituce podporující učitele a studenty při dalším studiu a zdokonalování se v cizím jazyce. 8. Interaktivní tabule jako podpora v DaF vyučování. 9. Kolokvium s fakultními učiteli, reflexe praxe, úskalí učitelského povolání. 10. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace. 11. Sebehodnocení a sebereflexe jako prostředek rozvoje výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 60 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování |
vysvětlit základní terminologii didaktického diskurzu |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat vybrané specifické oblasti didaktiky NJ (druhý cizí jazyk, specifické poruchy učení, aj.) |
popsat projekty a instituce podporující učitele NJ, dostupné výukové materiály |
Odborné dovednosti |
---|
demonstrovat dovednosti nabyté během studia na FPE/KNJ v praxi |
diskutovat a obhájit nutnost provázanosti jednotlivých činitelů vyučovacího procesu |
reflektovat vlastní praxi, analyzovat úskalí povolání učitele NJ |
využívat metody sebereflexe a autoevaluace jako profesionální nástroj k hodnocení a rozvoji vlastní výuky |
zprostředkovat žákům metody sebereflexe a autoevaluace |
využívat metody sebereflexe a autoevaluace jako učební nástroj pro žáky ve výuce němčiny jako cizího jazyka |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Studenti si vedou učební portfolio na bázi ALACT modelu a na konci každého tematického celku provádějí das RSQC2-Modell [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Studenti si vedou učební portfolio na bázi ALACT modelu a používají jej k pozorování a řízení vlastního učebního procesu. Na konci každého tematického celku: na bázi ALACT-modelu: RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]. |
Doporučená literatura
|
-
BALLWEG, S., DRUMM, S. et.al. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. ISBN 978-3-12-606966-3.
-
Bimmel, P.; Rampillon, U. Lernerautonomie und Lernstrategien (= Das Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache; 23). Berlin: Langenscheidt, 2000. ISBN 978-3126065016.
-
BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD. ISBN 978-3-12-606981-6.
-
Bräuer, Gerd. Das Portfolio als Reflexionsmedium für Lehrende und Studierende. Stuttgart: UTB, 2016. ISBN 9783825246327.
-
BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2007. ISBN 3-19-001586-0.
-
GROTJAHN, R., KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. Buch mit DVD.. ISBN 978-3-12-606970-0.
-
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
-
Kalkavan-Aydin, Z. Fachdidaktik: DaZ/DaF Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Buch. Cornelsen Scriptor, 2018. ISBN 978-3589153435.
-
KASTLOVA, Z. Nebojte se němčiny. Plzeň, 2004.
-
KRON, F. W. Mediendidaktik. 2003. ISBN 3-8252-2404-X.
-
MULLER, F. Differenzierung in heterogenen Lerngruppen. 2012. ISBN 978-3-95414-000-8.
-
Neuner, G.et al. Uebungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin, 1981.
-
PETKO, D. Einfuhrung in die Mediendidaktik. 2014. ISBN 978-3-407-25678-2.
-
ROCHE, J. Mehrsprachigkeit und Sprachenerwerb. 2018. ISBN 978-3-8233-8182-2.
-
ROCHE, J. TERRASI- HAUFE, E., GIETL, K., SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht.. ISBN 978-3-403-07687-2.
-
ROCHE, J. TERRASI- HAUFE, E., GIETL, K., SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht.. ISBN 978-3-403-07687-2.
-
SELLIN, K. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen erlernen: mit zahlreichen Übungsvorschlägen. München, 2004.
|