Vyučující
|
-
Brejchová Emilie, Dr. phil.
-
Urbanec Jan, Mag. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvojování si mateřského jazyka a. Základní otázky a témata, základní vlivy b. Základní hypotézy: behaviorismus, nativismus (Chomsky), interaktionismus c. Osovojování si gramatiky 2. Osvojování si cizího jazyka a. Základní otázky, vlivy b. "Klasické teorie": kontrastivní hypotéza, hypotéza identity, interlanguage hypotéza c. Profilová analýza d. Stupně osvojování si gramatiky e. Způsob zprostředkování konkrétních gramatických jevů 3. Analýza aktuálních výukových materiálů z lingvodidaktické perspektivy 4. Návrh vlastních výukových materiál, práce s moderní technikou 5. SERR v kontextu výuky jazyků a jednotlivých složek komunikační kompetence 6. SERR v kontextu výukových materiálů, online materiály, tvorba vlastních online materiálů 7. Opakování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B2+ |
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2 |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2 |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kriticky zhodnotit výukový materiál pro SŠ |
charakterizovat základní hypotézy týkající se výuky cizích jazyků |
popsat princip teorie stupňů osvojování německého jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
adekvátně doplnit výukový materiál pro SŠ (např. samostatně vytvořeným cvičením) |
samostatně vytvořit interaktivní cvičení zaměřené na gramatiku NJ |
pracovat s odbornou literaturou týkající se didaktiky gramatiky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
- rozvíjet schopnost kvalifikovaného rozhodování |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
aktuální učebnice pro základní a střední školy a statě v časopisech od autorů: Thielmann, Rehbein, Ehlich a dalších.
-
BRINITZER, M.; DAMM, V. Grammatik sehen. München, 2012. ISBN 978-3-19-001.
-
EVEN, S. Drama Grammatik.. München, 2003. ISBN 978-3-89129-778-0.
-
GERNGROSS, G.; KRENN, W.; PUCHTA, H. Grammatik kreativ. Berlin/München, 1999. ISBN 978-3468494796.
-
GLABONIAT, M., et al. Profile deutsch. Berlin/München, 2005. ISBN 3-468-49410-6.
-
GRIESSHABER, W. Erwerb und Vermittlung des Deutschen als Zweitsprache In: _Deutsch in Armenien_. Teil 1/1, 2001/1, s. 17-24. Jerewan, 2001.
-
GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung. Duisburg, 2010. ISBN 3940251852.
-
STEINIG, W.; HUNEKE, H. W. Sprachdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin, 2011. ISBN 978-3503122400.
|