Předmět: Didaktika gramatiky něm. jazyka pro ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika gramatiky něm. jazyka pro ZŠ
Kód předmětu KNJ/DIGRZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
  • Urbanec Jan, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Osvojování si mateřského jazyka a. Základní otázky a témata, základní vlivy b. Základní hypotézy: behaviorismus, nativismus (Chomsky), interaktionismus c. Osovojování si gramatiky 2. Osvojování si cizího jazyka a. Základní otázky, vlivy b. "Klasické teorie": kontrastivní hypotéza, hypotéza identity, interlanguage hypotéza c. Profilová analýza d. Stupně osvojování si gramatiky e. Způsob zprostředkování konkrétních gramatických jevů 3. Analýza aktuálních výukových materiálů z lingvodidaktické perspektivy 4. Návrh vlastních výukových materiál, práce s moderní technikou 5. SERR v kontextu výuky jazyků a jednotlivých složek komunikační kompetence 6. SERR v kontextu výukových materiálů, online materiály, tvorba vlastních online materiálů 7. Opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B2+
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2
Odborné dovednosti
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2
Výsledky učení
Odborné znalosti
kriticky zhodnotit výukový materiál pro ZŠ
charakterizovat základní hypotézy týkající se výuky cizích jazyků
popsat princip teorie stupňů osvojování německého jazyka
Odborné dovednosti
adekvátně doplnit výukový materiál pro ZŠ (např. samostatně vytvořeným cvičením)
samostatně vytvořit interaktivní cvičení zaměřené na gramatiku NJ
pracovat s odbornou literaturou týkající se didaktiky gramatiky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • aktuální učebnice pro základní a střední školy a statě v časopisech od autorů: Thielmann, Rehbein, Ehlich a dalších.
  • BRINITZER, M.; DAMM, V. Grammatik sehen. München, 2012. ISBN 978-3-19-001.
  • EVEN, S. Drama Grammatik.. München, 2003. ISBN 978-3-89129-778-0.
  • GERNGROSS, G.; KRENN, W.; PUCHTA, H. Grammatik kreativ. Berlin/München, 1999. ISBN 978-3468494796.
  • GLABONIAT, M., et al. Profile deutsch. Berlin/München, 2005. ISBN 3-468-49410-6.
  • GRIESSHABER, W. Erwerb und Vermittlung des Deutschen als Zweitsprache In: _Deutsch in Armenien_. Teil 1/1, 2001/1, s. 17-24. Jerewan, 2001.
  • GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung. Duisburg, 2010. ISBN 3940251852.
  • STEINIG, W.; HUNEKE, H. W. Sprachdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin, 2011. ISBN 978-3503122400.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr