Vyučující
|
-
Urbanec Jan, Mag. phil.
-
Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Brejchová Emilie, Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky didaktiky NJ: terminologie, cíle, metody, obsah výuky němčiny jako cizího jazyka 2. Jazykové dovednosti - jejich vývoj a učební strategie; rozdíly mezi prvním a dalšími jazyky; němčina po angličtině. Osvojování si cizího jazyka - základní otázky, vlivy, "klasické teorie": kontrastivní hypotéza, hypotéza identity, interlanguage hypotéza 3. SERR, RVP, ŠVP 4. Didaktické využití pozitivního transferu v oblasti lexikální 5. Řečové dovednosti: poslech a mluvení 6. Řečové dovednosti: čtení a psaní 7. Základní principy výuky gramatiky I 8. Základní principy výuky gramatiky II 9. Role literárního textu ve výuce němčiny jako cizího jazyka: motivace, zvyšování jazykových kompetencí, zprostředkování estetických a etických hodnot; volba vhodného textu - z jazykového a obsahového hlediska, zásady práce s literárním textem; časté chyby při práci s literaturou ve výuce; skupinová práce s literárním textem 10. Implementace výše zmíněných zásad, nácvik didaktizace lit. textů na úrovni A1-B1 (konkrétní poezie - Döhl, Gomringer, Jandl; miniatury F. Kafky) 11. Implementace výše zmíněných zásad, nácvik didaktizace lit. textů na úrovni B2 (miniatury F. Kafky; Herr K. Geschichten B. Brechta, básně I. Aichinger) 12. Projektová práce: četba knihy v průběhu školního roku, diskuse o ní; příprava maturitních otázek: volba vhodných - obsahově i jazykově - kratších literárních textů jako opory maturitních témat 13. Zápočtový test; evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalostmi z obecné didaktiky a ped.psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
aplikovat teoretické znalosti při realizaci zadaných praktických úkolů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základy problematiky didaktiky NJ, propojit poznatky obecné a oborové didaktiky |
charakterizovat kritéria výběru vhodných výukových materiálů |
popsat základní dokumenty jazykové politiky, kurikurálního plánování |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit a aplikovat strategie zprostředkování jazykových dovedností |
analyzovat spektrum učebnic určených pro žáky SŠ |
samostatně pracovat s pojmy reflexe a sebereflexe |
diskutovat konkrétní postupy při práci s chybou ve výuce NJ, vše na pozadí výukových materiálů pro SŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart, 2016. ISBN 978-3-12-675309-8.
-
GEHRING, W. Fremdsprache Deutsch unterrichten: Kompetenzorientierte Methoden für DaF und DaZ. Stuttgart, 2023. ISBN 978-3-8252-5030-0.
-
HOFFMAN, L.; KAMEYAMA, S.; RIEDEL, M.; SAHINER, P.; WULFF, N. Deutsch als Zweitsprache: Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin, 2017. ISBN 978-3-5031-7194-1.
-
JANÍKOVÁ, V. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2000. ISBN 80-210-2344-9.
-
RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart, 2023. ISBN 978-3-476-05862-1.
-
SPINNER, K. H., KÄMPER-VAN DEN BOOGAART, M. Lese- und Literaturunterricht. 2. Aufl. In Deutschunterricht in Theorie und Praxis : (DTP); Handbuch zur Didaktik der deutschen Sprache und Literatur in elf Bänden. Baltmannsweiler, 2008. ISBN 978-3-8340-0511-3.
|