Vyučující
|
-
Brejchová Emilie, Dr. phil.
-
Urbanec Jan, Mag. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Osvojování si mateřského jazyka - základní otázky, témata, vlivy a hypotézy: behaviorismus, nativismus (Chomsky), interaktionismus 2. Osvojování si mateřského jazyka - osvojování si gramatiky, rozšiřování slovní zásoby 3. Osvojování si cizího jazyka - základní otázky, vlivy, "klasické teorie": kontrastivní hypotéza, hypotéza identity, interlanguage hypotéza 4. Osvojování si cizího jazyka - profilová analýza, stupně osvojování si gramatiky, způsob zprostředkování konkrétních gramatických jevů 5. Kritické posouzení stávajících výukových materiálů 6. Návrh vlastních výukových materiálů 7. SERR v kontextu výuky jazyků a výukových materiálů, online materiály, tvorba vlastních online materiálů 8. Didaktická práce v oblasti lexikální - metody, využití her 9. Didaktická práce v oblasti lexikální - provázání tematického zaměření hodiny s gramatickou oblastí, online materiály, využití sociálních sítí (autentický jazyk mládeže) 10. Specifika výuky německého jazyka u dětí se SPU 11. Raná výuka německého jazyka 12. Projekty a instituce podporující učitele a studenty při dalším studiu a zdokonalování se v cizím jazyce 13. Evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování |
vysvětlit základní terminologii didaktického diskurzu |
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2 |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kriticky zhodnotit výukový materiál pro SŠ |
charakterizovat základní hypotézy týkající se výuky cizích jazyků |
popsat princip teorie stupňů osvojování německého jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
adekvátně doplnit výukový materiál pro SŠ (např. samostatně vytvořeným cvičením) |
samostatně vytvořit interaktivní cvičení zaměřené na gramatiku NJ |
pracovat s odbornou literaturou týkající se didaktiky gramatiky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
samostatně vytvořit interaktivní cvičení zaměřené na gramatiku NJ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
http://www.msmt.cz/ dokumenty SERR a EJP, http://www.rvp.cz, www.inkluze.cz, www.tandem-org.cz, ww.goethe.de. .
-
BRINITZER, M.; DAMM, V. Grammatik sehen. München, 2012. ISBN 978-3-19-001604-4.
-
GLABONIAT, M., et al. Profile deutsch. Berlin/München, 2005. ISBN 3-468-49410-6.
-
GRIESSHABER, W. Erwerb und Vermittlung des Deutschen als Zweitsprache. In: Deutsch in Armenien. Teil 1/1, 2001/1, s. 17-24. Jerewan. 2001.
-
GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung. Duisburg, 2010. ISBN 3940251852.
-
GROTJAHN, R., KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. Berlin, 2015. ISBN 978-3-12-606970-0.
-
HOFFMAN, L.; KAMEYAMA, S.; RIEDEL, M.; SAHINER, P.; WULFF, N. Deutsch als Zweitsprache: Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin, 2017. ISBN 978-3-5031-7194-1.
-
PROSSOWSKY, P.; DELITZ, G. 100 schnelle Spiele für Deutsch als Zweitsprache: DaZ-Sprachförderung und Integration in Vorschule und Grundschule (1. und 2. Klasse). Augsburg, 2023. ISBN 978-3-4030-7276-8.
-
ROCHE, J.; TERRASI- HAUFE, E.; GIETL, K.; SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht. Auer, 2016. ISBN 978-3-403-07687-2.
|