Předmět: Didaktické kompetence 2

« Zpět
Název předmětu Didaktické kompetence 2
Kód předmětu KNJ/DIKO2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
  • Urbanec Jan, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Osvojování si mateřského jazyka - základní otázky, témata, vlivy a hypotézy: behaviorismus, nativismus (Chomsky), interaktionismus 2. Osvojování si mateřského jazyka - osvojování si gramatiky, rozšiřování slovní zásoby 3. Osvojování si cizího jazyka - základní otázky, vlivy, "klasické teorie": kontrastivní hypotéza, hypotéza identity, interlanguage hypotéza 4. Osvojování si cizího jazyka - profilová analýza, stupně osvojování si gramatiky, způsob zprostředkování konkrétních gramatických jevů 5. Kritické posouzení stávajících výukových materiálů 6. Návrh vlastních výukových materiálů 7. SERR v kontextu výuky jazyků a výukových materiálů, online materiály, tvorba vlastních online materiálů 8. Didaktická práce v oblasti lexikální - metody, využití her 9. Didaktická práce v oblasti lexikální - provázání tematického zaměření hodiny s gramatickou oblastí, online materiály, využití sociálních sítí (autentický jazyk mládeže) 10. Specifika výuky německého jazyka u dětí se SPU 11. Raná výuka německého jazyka 12. Projekty a instituce podporující učitele a studenty při dalším studiu a zdokonalování se v cizím jazyce 13. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování
vysvětlit základní terminologii didaktického diskurzu
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
kriticky zhodnotit výukový materiál pro SŠ
charakterizovat základní hypotézy týkající se výuky cizích jazyků
popsat princip teorie stupňů osvojování německého jazyka
Odborné dovednosti
adekvátně doplnit výukový materiál pro SŠ (např. samostatně vytvořeným cvičením)
samostatně vytvořit interaktivní cvičení zaměřené na gramatiku NJ
pracovat s odbornou literaturou týkající se didaktiky gramatiky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
samostatně vytvořit interaktivní cvičení zaměřené na gramatiku NJ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • http://www.msmt.cz/ dokumenty SERR a EJP, http://www.rvp.cz, www.inkluze.cz, www.tandem-org.cz, ww.goethe.de. .
  • BRINITZER, M.; DAMM, V. Grammatik sehen. München, 2012. ISBN 978-3-19-001604-4.
  • GLABONIAT, M., et al. Profile deutsch. Berlin/München, 2005. ISBN 3-468-49410-6.
  • GRIESSHABER, W. Erwerb und Vermittlung des Deutschen als Zweitsprache. In: Deutsch in Armenien. Teil 1/1, 2001/1, s. 17-24. Jerewan. 2001.
  • GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung. Duisburg, 2010. ISBN 3940251852.
  • GROTJAHN, R., KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. Berlin, 2015. ISBN 978-3-12-606970-0.
  • HOFFMAN, L.; KAMEYAMA, S.; RIEDEL, M.; SAHINER, P.; WULFF, N. Deutsch als Zweitsprache: Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin, 2017. ISBN 978-3-5031-7194-1.
  • PROSSOWSKY, P.; DELITZ, G. 100 schnelle Spiele für Deutsch als Zweitsprache: DaZ-Sprachförderung und Integration in Vorschule und Grundschule (1. und 2. Klasse). Augsburg, 2023. ISBN 978-3-4030-7276-8.
  • ROCHE, J.; TERRASI- HAUFE, E.; GIETL, K.; SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht. Auer, 2016. ISBN 978-3-403-07687-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr