Předmět: Didaktické kompetence ZŠ 1

« Zpět
Název předmětu Didaktické kompetence ZŠ 1
Kód předmětu KNJ/DIKZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
  • Urbanec Jan, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky didaktiky NJ: terminologie, cíle, metody, obsah výuky němčiny jako cizího jazyka 2. Jazykové dovednosti - jejich vývoj a učební strategie; rozdíly mezi prvním a dalšími jazyky; němčina po angličtině. Osvojování si cizího jazyka - základní otázky, vlivy, "klasické teorie": kontrastivní hypotéza, hypotéza identity, interlanguage hypotéza 3. SERR, RVP, ŠVP 4. Didaktické využití pozitivního transferu v oblasti lexikální 5. Řečové dovednosti: poslech a mluvení 6. Řečové dovednosti: čtení a psaní 7. Základní principy výuky gramatiky I 8. Základní principy výuky gramatiky II 9. Role literárního textu ve výuce němčiny jako cizího jazyka: motivace, zvyšování jazykových kompetencí, zprostředkování estetických a etických hodnot; volba vhodného textu - z jazykového a obsahového hlediska, zásady práce s literárním textem; časté chyby při práci s literaturou ve výuce; skupinová práce s literárním textem 10. Implementace výše zmíněných zásad, nácvik didaktizace lit. textů na úrovni A1-B1 (konkrétní poezie - Döhl, Gomringer, Jandl; miniatury F. Kafky) 11. Implementace výše zmíněných zásad, nácvik didaktizace lit. textů na úrovni B2 (miniatury F. Kafky; Herr K. Geschichten B. Brechta, básně I. Aichinger) 12. Projektová práce: četba knihy v průběhu školního roku, diskuse o ní; příprava maturitních otázek: volba vhodných - obsahově i jazykově - kratších literárních textů jako opory maturitních témat 13. Zápočtový test; evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními znalostmi z obecné didaktiky a ped.psychologie
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou
aplikovat teoretické znalosti při realizaci zadaných praktických úkolů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základy problematiky didaktiky NJ, propojit poznatky obecné a oborové didaktiky
charakterizovat kritéria výběru vhodných výukových materiálů
popsat základní dokumenty jazykové politiky, kurikurálního plánování
Odborné dovednosti
kriticky zhodnotit a aplikovat strategie zprostředkování jazykových dovedností
analyzovat spektrum učebnic určených pro žáky ZŠ
samostatně pracovat s pojmy reflexe a sebereflexe
diskutovat konkrétní postupy při práci s chybou ve výuce NJ, vše na pozadí výukových materiálů pro ZŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart, 2016. ISBN 978-3-12-675309-8.
  • GEHRING, W. Fremdsprache Deutsch unterrichten: Kompetenzorientierte Methoden für DaF und DaZ. Stuttgart, 2023. ISBN 978-3-8252-5030-0.
  • HOFFMAN, L.; KAMEYAMA, S.; RIEDEL, M.; SAHINER, P.; WULFF, N. Deutsch als Zweitsprache: Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin, 2017. ISBN 978-3-5031-7194-1.
  • HÖPPNEROVÁ, V. Begleiter durch die deutsche Grammatik. Praha, 2015. ISBN 978-80-87865-11-8.
  • JANÍKOVÁ, V. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2000. ISBN 80-210-2344-9.
  • RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart, 2023. ISBN 978-3-476-05862-1.
  • SPINNER, K. H., KÄMPER-VAN DEN BOOGAART, M. Lese- und Literaturunterricht. 2. Aufl. In Deutschunterricht in Theorie und Praxis : (DTP); Handbuch zur Didaktik der deutschen Sprache und Literatur in elf Bänden. Baltmannsweiler, 2008. ISBN 978-3-8340-0511-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr