Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do fonetiky 2. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace 3. Délka samohlásek 4. Otevřenost samohlásek 5. Výslovnostní cvičení na samohlásky 6. Přehlásky 7. Přehlásky II. 8. Fonetická transkripce 9. Práce s výslovnostním slovníkem 10. Souhlásky 11. Česká a německá výslovnost 12. Fonologie 13. Pravidla výslovnosti podle Dudenu V průběhu semestru si studující vedou učební portfolio určené k pozorování a dokumentaci vlastního pokroku učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Seminární výuka, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B1 a vyšší |
popsat základní gramatické struktury německého jazyka na úrovni B1 |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v německém jazyce na úrovni B1 |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat, čím se zabývá fonetika a fonologie |
definovat základní terminologii fonetiky a fonologie |
uplatnit zásady správné výslovnosti německého jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
číst německý text s korektní výslovností |
samostatně pracovat s Duden Aussprachewörterbuch |
číst korektně německé samohlásky a přehlásky |
odhadnout své výslovnostní dovednosti a na jejich základě je cíleně zlepšovat a mimo to sledovat a řídit svůj vlastní učební pokrok. |
užívat metakognici a reflexi ke zlepšování svých profesních kompetencí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Sebereflexe a autoevaluace (na bázi ALACT-modelu, pomocí metod jako učební portfolio, checklists, evaulační formuláře a RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]; vlastní nahrávky k dokumentaci učebního pokroku a nahrávky pro srovnání s již poskytnutými nahrávkami pro sebehodnocení vlastních výslovnostních dovedností). |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktická zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Vedení vlastního učebního portfolia s dokumentací procvičených hlásek a investovaného času do učení, checklists a evaluační formuláře, vytváření vlastních nahrávek pro dokumentaci učebního pokroku a k sebehodnocení; na bázi ALACT-modelu. Při přednášce: na bázi ALACT-modelu: RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]. |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Primární texty na nácvik výslovnosti ? beletrie (zejména pohádky, básničky), články z novin a časopisů, internet (např. http://www.nachrichtenleicht.de/).
-
Bose, I.; Anders, Y. et al. Einführung in die Sprechwissenschaft: Phonetik, Rhetorik, Sprechkunst. Tübingen, 2016. ISBN 9783823369929.
-
Bräuer, G. Das Portfolio als Reflexionsmedium für Lehrende und Studierende. Opladen & Toronto, 2016. ISBN 9783825246327.
-
Hirschfeld, U. Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Unter Berücksichtigung des Verhältnisses von Orthografie und Phonetik. Berlin, 2018. ISBN 3503177566.
-
Kleiner, S.; Knöbl, R. Duden 6. Aussprachewörterbuch. 8. komplett überarb. und erw. Aufl.. Berlin, 2023. ISBN 978-3-411-91431-9.
-
Pompino - Marschall, B. Einführung in die Phonetik. Berlin, 2009. ISBN 9783110224801.
-
Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
|