Vyučující
|
-
Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Křížková Červená Jana, Mag. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Opakování konjugace sloves 2.-3. Slovesa, která mísí slabé a silné tvary 4. Pomocná slovesa v perfektu 5.-6. Trpný rod a možnosti jeho vyjádření, procvičení konstrukcí s trpným významem 7. Odlučitelné a neodlučitelné slovesné předpony 8.-9. Slovesné předpony dílem odlučitelné a dílem neodlučitelné 10. Opakování rekce sloves 11. Verbonominální vazby 12. Závěrečný test Jmenovaná témata budou vzhledem k jejich obsáhlosti procvičována zpravidla v jednom až dvou seminářích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat znalostí NJ na úrovni B2 a vyšší |
vysvětlit základní pojmy z oblasti německé morfologie |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou v ČJ i NJ |
správně tvořit slovesné tvary, zejména příčestí minulé a přítomné |
správně časovat slovesa v němčině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat a charakterizovat slovesa přechodná |
vysvětlit významové rozdíly mezi synonymními slovesy |
rozlišovat slabé a silné časování v závislosti na významu slovesa či aktuální tendenci v současné němčině |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit a užívat všechny slovesné tvary |
správně používat pomocná slovesa při tvoření minulých časů |
převádět věty z činného rodu do trpného |
používat synonymní slovesa ve správných kontextech |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Buscha, A., Szita, S., Raven, S. C-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache.. Leipzig, 2017. ISBN 978-3-941323-11-7.
-
Dreyer, Hilke; Schmitt, Klaus. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2013. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
Hall, K.; Scheiner, B. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Ismaning, 2013. ISBN 978-3-19-007448-8.
-
Helbig, G., Buscha, J. Deutsche Grammatik : ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-606365-4.
-
Helbig, G.; Buscha, J. Übungsgrammatik Deutsch. München, 2013. ISBN 978-3126063661.
-
Hering, A.; Matussek, M.; Perlmann-Balme, M. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache.. Ismaning, 2002.
-
Höppnerová, Věra. Begleiter durch die deutsche Grammatik. Praha, 2015.
-
Povejšil, J. Mluvnice současné němčiny. Praha, 2004.
-
Wermke, M.; Kunkel-Razum, K.; Scholze-Stubenrecht, W. (Hg.). Duden. Die Grammatik. Band 4.. Mannheim, 2009. ISBN 978-3-411-04050-6.
-
Wöllstein, A.; Dudenredaktion (Hg.). Duden. Die Grammatik. Band 4.. Berlin, 2022. ISBN 978-3-411-04048-3.
|