Vyučující
|
-
Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Shoda podmětu s přísudkem. 2. Slovesa, která mísí slabé a silné tvary. 3. Homonymní slovesa. 4. Kauzativní a faktitivní slovesa. 5. Pomocná slovesa v perfektu. 6. Trpný rod a možnosti jeho vyjádření. Procvičení konstrukcí s trpným významem. 7. Neodlučitelné slovesné předpony. 8. Odvozování sloves pomocí předpony be-. 9. Odlučitelné slovesné předpony. 10. Vybrané slovesné předpony dílem odlučitelné a dílem neodlučitelné. 11. Opakování rekce sloves. Jmenovaná témata budou vzhledem k jejich obsáhlosti procvičována zpravidla v jednom až dvou seminářích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat znalostí NJ na úrovni B2 a vyšší |
vysvětlit základní pojmy z oblasti německé morfologie |
charakterizovat německá slovesa a jejich klasifikaci |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou v ČJ i NJ |
správně tvořit slovesné tvary ve všech slovesných kategoriích |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišovat slabé a silné skloňování v závislosti na významu slovesa či aktuální tendenci v současné němčině |
rozeznat a charakterizovat slovesa přechodná |
vysvětlit významové rozdíly mezi synonymními slovesy |
Odborné dovednosti |
---|
tvořit a užívat všechny slovesné tvary |
správně používat pomocná slovesa při tvoření minulých časů |
převádět věty z činného rodu do trpného |
používat synonymní slovesa ve správných kontextech |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Buscha, A.; Friedrich, K. Deutsches Übungsbuch.. München, 2000.
-
Dreyer, H.; Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.. Ismaning, 2005.
-
DUDEN, Band 4. Die Grammatik.. Mannheim, 2009.
-
Földeak, H. Sag?s besser! Arbeitsbuch für Fortgeschrittene.. München, 1990.
-
Helbig, G., Buscha, J. Deutsche Grammatik. Leipzig, 1999.
-
Helbig,G., Buscha,J. Űbungsgrammatik Deutsch. München, 2013.
-
Hering, A.; Matussek, M.; Perlmann-Balme, M. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache.. Ismaning, 2002.
-
Höppnerová, Věra. Begleiter durch die deutsche Grammatik.. Praha, 2015.
-
Povejšil, J. Mluvnice současné němčiny. Praha, 2004.
|