Vyučující
|
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Křížková Červená Jana, Mag. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky předmětu, požadavky na studenta, prezentace doporučené literatury 2. Základní terminologie problematiky hodnocení, sebehodnocení a testování ve výuce 3.-4. Testování a zkoušení ve výuce (Tests und Prüfungen: Funktion, Gütekriterien) 5.-6. Typologie testování jednotlivých jazykových dovedností a kompetencí 7.-8. Praktické ukázky forem testování, srovnání aktuálních učebnic německého jazyka 9. Hodnocení písemného a ústního projevu ve výuce německého jazyka, problematika sebehodnocení 10. Aplikace teoretických znalostí v praxi (autentické materiály - práce, videonahrávky žáků SŠ) 11. Různé formy hodnocení ve výuce z pohledu učitele a žáka. Srovnání s německým školským systémem 12. Závěrečné kolokvium s reflexí 13. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat základní principy procesu vyučování, možnosti hodnocení v teoretické rovině |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
odborně definovat zásady a metody hodnocení ve vyučování z pohledu žáka i učitele |
uvést do souvislostí poznatky obecné didaktiky s poznatky didaktiky NJ |
formulovat specifika hodnocení ústního a písemného projevu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické poznatky v praxi, při práci s autentickými materiály žáků SŠ |
demonstrovat různé typy hodnocení jazykových dovedností (ústní/písemný projev, CJ/NJ) |
zhodnotit význam hodnocení a sebehodnocení pro efektivní výuku NJ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ARRAS,U. Der Gemeinsame europäische Referenzrahmen für Sprachen: einige Auswirkungen auf Leistungsmessung und Unterricht.. 2007.
-
BOLTON, S. Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittstests in der Grundschule. Berlin, 2000.
-
G. BUHREN, C.; KLEIN, G.; MÜLLER, S. Handbuch Evaluation in Schule und Unterricht. Weinheim, 2019. ISBN 9783407257963.
-
G. BUHREN, C. Selbstevaluation in der Schule. Weinheim, 2018. ISBN 9783407257833.
-
JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5035-8.
-
KRAUSE, W.D.; SÄNDIG, U. Testen und Bewerten kommunikativer Leistungen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt a. M., 2002. ISBN 978-3631365472.
|