Předmět: Reflexe a sebereflexe ve vyučování

« Zpět
Název předmětu Reflexe a sebereflexe ve vyučování
Kód předmětu KNJ/HODI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Křížková Červená Jana, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky předmětu, požadavky na studenta, prezentace doporučené literatury 2. Základní terminologie problematiky hodnocení, sebehodnocení a testování ve výuce 3.-4. Testování a zkoušení ve výuce (Tests und Prüfungen: Funktion, Gütekriterien) 5.-6. Typologie testování jednotlivých jazykových dovedností a kompetencí 7.-8. Praktické ukázky forem testování, srovnání aktuálních učebnic německého jazyka 9. Hodnocení písemného a ústního projevu ve výuce německého jazyka, problematika sebehodnocení 10. Aplikace teoretických znalostí v praxi (autentické materiály - práce, videonahrávky žáků SŠ) 11. Různé formy hodnocení ve výuce z pohledu učitele a žáka. Srovnání s německým školským systémem 12. Závěrečné kolokvium s reflexí 13. Zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat základní principy procesu vyučování, možnosti hodnocení v teoretické rovině
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
odborně definovat zásady a metody hodnocení ve vyučování z pohledu žáka i učitele
uvést do souvislostí poznatky obecné didaktiky s poznatky didaktiky NJ
formulovat specifika hodnocení ústního a písemného projevu
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické poznatky v praxi, při práci s autentickými materiály žáků SŠ
demonstrovat různé typy hodnocení jazykových dovedností (ústní/písemný projev, CJ/NJ)
zhodnotit význam hodnocení a sebehodnocení pro efektivní výuku NJ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • ARRAS,U. Der Gemeinsame europäische Referenzrahmen für Sprachen: einige Auswirkungen auf Leistungsmessung und Unterricht.. 2007.
  • BOLTON, S. Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittstests in der Grundschule. Berlin, 2000.
  • G. BUHREN, C.; KLEIN, G.; MÜLLER, S. Handbuch Evaluation in Schule und Unterricht. Weinheim, 2019. ISBN 9783407257963.
  • G. BUHREN, C. Selbstevaluation in der Schule. Weinheim, 2018. ISBN 9783407257833.
  • JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5035-8.
  • KRAUSE, W.D.; SÄNDIG, U. Testen und Bewerten kommunikativer Leistungen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt a. M., 2002. ISBN 978-3631365472.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní