Předmět: Hodnocení ve vyučování na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Hodnocení ve vyučování na ZŠ
Kód předmětu KNJ/HODIZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Kašparová Jitka
  • Křížková Červená Jana, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky předmětu, požadavky na studenta, prezentace doporučené literatury 2. Základní terminologie problematiky hodnocení, sebehodnocení a testování ve výuce 3.-4. Testování a zkoušení ve výuce 5.-6. Typologie testování jednotlivých jazykových dovedností a kompetencí 7.-8. Praktické ukázky forem testování, srovnání aktuálních učebnic německého jazyka 9. Hodnocení písemného a ústního projevu ve výuce německého jazyka, problematika sebehodnocení. 10. Aplikace teoretických znalostí v praxi (autentické materiály prace, videonahrávky žáků ZŠ ) 11. Různé formy hodnocení ve výuce z pohledu učitele a žáka. Srovnání s německým školským systémem 12. Závěrečné kolokvium s reflexí 13. Zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat základní principy procesu vyučování, možnosti hodnocení v teoretické rovině
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat zásady a metody hodnocení ve vyučování z pohledu žáka i učitele
uvést do souvislostí poznatky obecné didaktiky s poznatky didaktiky NJ
formulovat specifika hodnocení ústního a písemného projevu
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické poznatky v praxi, při práci s autentickými materiály žáků ZŠ
demonstrovat různé typy hodnocení jazykových dovedností (ústní/písemný projev, CJ/NJ)
zhodnotit význam hodnocení a sebehodnocení pro efektivní výuku NJ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Doplňující autentické materiály, spektrum učebnic německého jazyka pro základní školy.
  • ARRAS, U. Der Gemeinsame europäische Referenzrahmen für Sprachen: einige Auswirkungen auf Leistungsmessung und Unterricht. In: DaF-Brücke. Zeitschrift für Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer Lateinamerikas. 9/2007, S. 42-46..
  • BOLTON, S. Probleme der Leistungsmessung. Lernfortschrittstests in der Grundschule. Berlin, 2000.
  • DOYÉ, P. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München, 1988.
  • G. BUHREN, C.; KLEIN, G.; MÜLLER, S. Handbuch Evaluation in Schule und Unterricht. Weinheim, 2019. ISBN 9783407257963.
  • G. BUHREN, C. Selbstevaluation in der Schule. Weinheim, 2018. ISBN 9783407257833.
  • GLABIONAT, M. Auf der Suche nach "Objektivität". Objektivierungsverfahren zur Benotung und Bewertung schriftlicher Textproduktionen.
  • JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5035-8.
  • KRAUSE, W.D.; SÄNDIG, U. und Bewerten kommunikativer Leistungen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main, 2002.
  • Krause, W.-D., Sändig,U. Testen und Bewerten kommunikativer Leistungen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache: Linguistische Grundlagen und didaktische Angebote (Sprache ? System und Tätigkeit, Band 43). Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2002. ISBN 978-3631365472.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr