Vyučující
|
-
Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Klabačková Radka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení termínu: exil, migrace, emigrace; literatura migrantů, migrační, interkulturní; otázky literárně-vědné metodiky: teorie interkulturality, kritika postkolonialismu, pojmy "vlastní" a "cizí" 2. Ve stopách Pražského literární kruhu: dílo Libuše Moníkové; Pavane für eine verstorbene Infantin 3. Libuše Moníková: Die Fassade 4. Dílo Ireny Brežné: Die beste aller Welten, In der Fremde 5. Dílo Michaela Stavariče: Königreich der Schatten 6. Rakouská poválečná literatura: "Antiheimatliteratur": Robert Menasse: Schubumkehr 7. Rakouská poválečná literatura: "Antiheimatliteratur": Elisabeth Reichart: Das Haus der sterbenden Männer 8. Rakouská poválečná literatura: Doron Rabinovici; Andernorts 9. Německá literatura s tureckým migračním pozadím: Emine Sevgi Özdamar: Das Leben ist eine Karawanserei 10. Německá literatura s arabským migračním pozadím: Rafik Schami: Erzähler der Nacht 11. Německá literatura s ruským migračním pozadím: Wladimir Kaminer: Russendisko 12. Další osobnosti: Yoko Tawada, Vladimir Vertlieb, Peter Esterhazy 13. Shrnutí: rysy interkulturní literatury
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Seminář
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními německy psané literatuře 20. století (přehled), znalostí literární vědy |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni C1 a vyšší |
Odborné dovednosti |
---|
aplikace literární teorie a dějin německy psané literatury |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat interkulturní literaturu v kontextu současné německy psané literatury |
formulovat literární analýzu podle teorie interkulturality |
charakterizovat poetiku |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat literární texty |
motivovat k výuce literatury na SŠ |
prezentovat vybraný text (literárněvědná a literárně-didaktická prezentace) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BEHRING, E., A. KLIEMS a H. CH. TREPTE, eds. Grundbegriffe und Autoren ostmitteleuropäischer Exilliteraturen 1945-1989. Stuttgart, 2004.
-
BRUNNER, H. a R. Moritz. Literaturwissenschaftliches Lexikon.. Berlin, 2006.
-
CHIELLINO, C., eds. Interkulturelle Literatur in Deutschland. Stuttgart, 2000.
-
ROTHMANN, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. 19.. Stuttgart, 2009.
-
RUSTERHOL, P. a A. SOLBACH, eds. Schweizer Literaturgeschichte. Stuttgart, 2007.
-
SEXL, M. Einführung in die Literaturtheorie. München, 2004.
-
SCHMIDT-DENGLER, W. Bruchlinien II. Vorlesungen zur österreichischen Literatur 1990-2008. Salzburg, 2012.
|