|
Vyučující
|
-
Nováková Iryna, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Veselá Eva, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení termínu: exil, migrace, emigrace; literatura migrantů, migrační, interkulturní; otázky literárně-vědné metodiky: teorie interkulturality, kritika postkolonialismu, pojmy "vlastní" a "cizí" 2. Ve stopách Pražského literární kruhu: dílo Libuše Moníkové; Pavane für eine verstorbene Infantin 3. Libuše Moníková: Die Fassade 4. Dílo Ireny Brežné: Die beste aller Welten, In der Fremde 5. Dílo Michaela Stavariče: Königreich der Schatten 6. Rakouská poválečná literatura: "Antiheimatliteratur": Robert Menasse: Schubumkehr 7. Rakouská poválečná literatura: "Antiheimatliteratur": Elisabeth Reichart: Das Haus der sterbenden Männer 8. Rakouská poválečná literatura: Doron Rabinovici; Andernorts 9. Německá literatura s tureckým migračním pozadím: Emine Sevgi Özdamar: Das Leben ist eine Karawanserei 10. Německá literatura s arabským migračním pozadím: Rafik Schami: Erzähler der Nacht 11. Německá literatura s ruským migračním pozadím: Wladimir Kaminer: Russendisko 12. Další osobnosti: Yoko Tawada, Vladimir Vertlieb, Peter Esterhazy 13. Shrnutí: rysy interkulturní literatury
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Seminář
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat základními německy psané literatuře 20. století (přehled), znalostí literární vědy |
| disponovat jazykovými znalostmi na úrovni C1 a vyšší |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikace literární teorie a dějin německy psané literatury |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat interkulturní literaturu v kontextu současné německy psané literatury |
| formulovat literární analýzu podle teorie interkulturality |
| charakterizovat poetiku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat literární texty |
| motivovat k výuce literatury na SŠ |
| prezentovat vybraný text (literárněvědná a literárně-didaktická prezentace) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Diskuse, |
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
BEHRING, E., A. KLIEMS a H. CH. TREPTE, eds. Grundbegriffe und Autoren ostmitteleuropäischer Exilliteraturen 1945-1989. Stuttgart, 2004.
-
BRUNNER, H. a R. Moritz. Literaturwissenschaftliches Lexikon.. Berlin, 2006.
-
CHIELLINO, C., eds. Interkulturelle Literatur in Deutschland. Stuttgart, 2000.
-
ROTHMANN, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. 19.. Stuttgart, 2009.
-
RUSTERHOL, P. a A. SOLBACH, eds. Schweizer Literaturgeschichte. Stuttgart, 2007.
-
SEXL, M. Einführung in die Literaturtheorie. München, 2004.
-
SCHMIDT-DENGLER, W. Bruchlinien II. Vorlesungen zur österreichischen Literatur 1990-2008. Salzburg, 2012.
|