Vyučující
|
-
Brejchová Emilie, Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Texty, definice textu 2. Textová lingvistika a stylistika 3. Textovost 4. Rekurence a izotopie 5. Exkurz do pragmalingvistiky 6. "Sprechakttheorie" a její aplikace v oblasti analýzy učebnic 7. Lingvistické základy mluveného jazyka 8. Otázky normy a jejich diference 9. Základní charakteristiky mluvené němčiny 10. Mluvený projev jako proces: "přeřeky", formulace, korektury 11. Funkce mluvené němčiny 12. Mluvený jazyk ve výukovém procesu (exkurz do didaktiky), opakování 13. Test, evaluace kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Seminární výuka, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat znalosmi na úrovni absolvovaného Bc. studia NJ na KNJ FPE ZČU v Plzni |
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2/C1 |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2/C1 |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat charakteristické znaky textu |
vysvětlit strukturu a obsah textu |
popsat rozdíl mezi mluvenou a psanou formou jazyka (např. v oblasti gramatiky) |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou věnující se textové lingvistice a lingvistice mluvené němčiny |
pracovat přiměřeně s "chybou" v mluveném projevu (např. ve výukové praxi na SŠ konkrétní chyby korigovat či naopak tolerovat) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Duden 4 - Die Grammatik.
-
Austin, J. L. How to Do Things with Words. Cambridge, 1975.
-
BREINDL, E.; THURMAIR, M. Wie viele Grammatiken verträgt der Lerner? Zum Stelenwert einer ?Grammatik der gesprochenen Sprache? (nicht nur) für Deutsch als Fremdsprache. In: Deutsch als Fremdsprache, 40, 2, 2003.
-
BRINKER, K. Linguistische Textanalyse. Erich Schmidt Verlag: Berlin, 2001.
-
Delen, B.; Tavil, Z. M. Evaluation of Four Coursebooks in Terms of Three Speech Acts: Requests, Refusals and Complaints. In: Procedia Social and Behavioral Sciences 9. 2010.
-
Ernst, P. Pragmalinguistik. Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Berlin/New York 2002.. JJ-308.
-
FIX, U.; POETHE, H.; YOS, G. Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger. Ein Lehr- und Arbeitsbuch.. Frankfurt am Main : Peter Lang, 2003.
-
HINDELANG, G. Einführung in die Sprechakttheorie.. Tübingen: De Gruyter, 2004.
-
Schwitalla Johannes. Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Berlin, 2003.
|