Předmět: Lingvistika textu a mluvené němčiny

« Zpět
Název předmětu Lingvistika textu a mluvené němčiny
Kód předmětu KNJ/LITMZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Texty, definice textu 2. Textová lingvistika a stylistika 3. Textovost 4. Rekurence a izotopie 5. Exkurz do pragmalingvistiky 6. "Sprechakttheorie" a její aplikace v oblasti analýzy učebnic 7. Lingvistické základy mluveného jazyka 8. Otázky normy a jejich diference 9. Základní charakteristiky mluvené němčiny 10. Mluvený projev jako proces: "přeřeky", formulace, korektury 11. Funkce mluvené němčiny 12. Mluvený jazyk ve výukovém procesu na ZŠ (exkurz do didaktiky), opakování 13. Test, evaluace kurzu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Seminární výuka, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat znaostmi na úrovni absolvovaného Bc. studia NJ na KNJ FPE ZČU v Plzni. Student má znalost NJ minimálně na úrovni B2/C1
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2/C1
Odborné dovednosti
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2/C1
Výsledky učení
Odborné znalosti
student je schopen analyzovat charakteristické znaky textu
student je schopen vysvětlit strukturu a obsah textu
student je schopen popsat rozdíl mezi mluvenou a psanou formou jazyka (např. v oblasti gramatiky)
Odborné dovednosti
student je schopen pracovat přiměřeně s "chybou" v mluveném projevu (např. ve výukové praxi na ZŠ konkrétní chyby korigovat či naopak tolerovat)
student je schopen samostatně pracovat s odbornou literaturou věnující se textové lingvistice a lingvistice mluvené němčiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Duden 4 - Die Grammatik.
  • Austin, J. L. How to Do Things with Words. Cambridge, 1975.
  • BREINDL, E.; THURMAIR, M. Wie viele Grammatiken verträgt der Lerner? Zum Stelenwert einer ?Grammatik der gesprochenen Sprache? (nicht nur) für Deutsch als Fremdsprache. In: Deutsch als Fremdsprache, 40, 2, 2003.
  • BRINKER, K. Linguistische Textanalyse. Erich Schmidt Verlag: Berlin, 2001.
  • Delen, B.; Tavil, Z. M. Evaluation of Four Coursebooks in Terms of Three Speech Acts: Requests, Refusals and Complaints. In: Procedia Social and Behavioral Sciences 9. 2010.
  • Ernst, P. Pragmalinguistik. Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Berlin/New York 2002.. JJ-308.
  • FIX, U.; POETHE, H.; YOS, G. Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger. Ein Lehr- und Arbeitsbuch.. Frankfurt am Main : Peter Lang, 2003.
  • HINDELANG, G. Einführung in die Sprechakttheorie.. Tübingen: De Gruyter, 2004.
  • Schwitalla Johannes. Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Berlin, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr