Předmět: Média ve výuce cizích jazyků

« Zpět
Název předmětu Média ve výuce cizích jazyků
Kód předmětu KNJ/MED
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Vojtěch, Mgr. Ph.D.
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
Obsah předmětu
Seminář je zaměřený na využití multimedií ve výuce cizích jazyků. Podrobná analýza jednotlivých médií s ohledem na jejich uplatnění ve výuce jazyků. Důraz kladen na praktické poznatky a jejich aplikaci v praxi. Propojení s didaktikou a metodikou výuky. 1. OBECNÉ SEZNÁMENÍ S MULTIMÉDII 2. MULTIMÉDIA A VÝUKA NĚMECKÉHO JAZYKA 3. ZÁZNAM ZVUKU A VYUŽITÍ V HODINĚ NJ 4. INTERNETOVÉ VYHLEDÁVAČE VHODNÉ PRO NĚMČINÁŘE 5. WORKSHOP NA TÉMA: INTERNETOVÉ VYHLEDÁVAČE VHODNÉ PRO NĚMČINÁŘE 6. CHAT JAKO PROSTŘEDEK KONVERZACE A TESTOVÁNÍ ZNALOSTÍ ŽÁKŮ RESP. STUDENTŮ 7. WORKSHOP NA TÉMA: CHAT JAKO PROSTŘEDEK KONVERZACE A TESTOVÁNÍ ZNALOSTÍ ŽÁKŮ/ STUDENTŮ 8. WWW STRÁNKY VHODNÉ PRO VÝUKU NJ: KIKA.DE, NJ.DE, DAF.DE, HUBER.DE ATD. 9. WORKSHOP NA TÉMA: WWW STRÁNKY VHODNÉ PRO VÝUKU NJ 10. WEBKAMERA VE VÝUCE NJ, MP3, DVD A VIDEOKAMERA VE VÝUCE NJVE VÝUCE NJ 11. WORKSHOP NA TÉMA: WEBKAMERA, MP3, DVD A VIDEOKAMERA VE VÝUCE NJVE VÝUCE NJ 12. INTERNETOVÉ A OSTATNÍ DOSTUPNÉ MULTIMEDIÁLNÍ SLOVNÍKY 13. INTERAKTIVNÍ TABULE

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium studentů
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat znalostmi NJ na úrovni B2 a vyšší
disponovat přehledem o počítačových programech MS Office (Word, PowePoint, a.j.), internetových prohlížečích (Explorer, Mozilla, Google a.j.), a aktuálním software (Skype, Instagram, Facebook atd.)
Odborné dovednosti
aplikovat znalost NJ při práci s multimédii (DVD, MP3, MP4, interaktivní tabule atd.)
pracovat s PC
používat MS Office (Word, PowePoint, a.j.), internetové prohlížeče (Explorer, Mozilla, Google a.j.), a aktuální software (Skype, Instagram, Facebook atd.)
instalovat jednoduchý Software na PC
Výsledky učení
Odborné znalosti
disponovat teoretickým přehledem o aktuálních trendech v oboru multimédií
používat odbornou terminologii
vysvětlit strukturu a využití multimédií ve výuce
posoudit a porovnat kladné resp. záporné aspekty jednotlivých multimédií ve vztahu k výuce NJ
disponuje přehledem o "bezpečnosti" při práci s internetem
disponuje přehledem o internetových vyhledávačích
Odborné dovednosti
využívat prakticky multimédia jako didaktickou pomůcku ve výuce NJ
sestavit výukovou jednotku s využitím multimédií
vyhledat relevantní informace v multimédiích
používat interaktivní formy výuky
pracovat s internetovými vyhledávači
pracovat s online slovníky a překladači
stahovat a instalovat soubory aplikovatelné ve výuce NJ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Baacke, D. Die Medien. In: Lenzen, D. (Hrsg.): Erziehungswissenschaft: Ein Grundkurs.. Rowohlt Taschenbuch Verlag,, 2002.
  • Bauer, W. Multimedia in der Schule? Potenziale, Gefahren, Herausforderungen.
  • Bertelsmann Stiftung, Heinz Nixdorf Stiftung. Studium Online, Hochschulentwicklung durch neue Medien,. Gütersloh.
  • Hagemann, W. Einführung in die Mediendidaktik.. Verlagsgesellschaft Schulfernsehen.
  • Hendricks, W. Neue Medien in der Sekundarstufe I und II, Didaktik, Unterrichtspraxis.. Cornelsen Verlag Scriptor GmbH & Co. KG, Berlin.
  • Hüther, J. Grundbegriffe Medienpädagogik;. München: KöPäd-Verl.,, 1999.
  • Jank, W. u. Meyer, H. Didaktische Modelle, 5. völlig überarbeitete Auflage,. Berlin.
  • Jauß, G. Medienoffensive in der Jugendhilfe - Erfahrungen aus dem Diasporahaus Bietenhausen. In: Pfeiffer, U., Mertens, G., Renz, C., von Dungen, B., Mack, J. (Hrsg.): ajs Informationen, Medienkompetenz und Chancengleichheit: Präsidium der Aktion Jugendschutz,. Landesarbeitsstelle Baden-Württemberg. Offizin Chr. Scheufele GmbH & Co. KG.
  • Maier, W. Grundkurs Medienpädagogik/Mediendidaktik: Ein Studien- und Arbeitsbuch.. Weinheim und Basel.
  • Peterßen, W. Lehrbuch Allgemeine Didaktik, 6. völlig veränd., akt. u. erw. Auflage,. München.
  • Schell, Fred; Stolzenburg, Elke; Theunert, Helga. Medienkompetenz: Grundlagen und pädagogisches Handeln. München : Kopäd Verlag, 1999. ISBN 3-929061-38-4.
  • Schmidt, P. Schule und neue Medien. In: Baer, A. (Hrsg.): Werkstatt Multimedia, Chancen von Multimedia und Internet im Unterricht.. Verband der Schulbuchverlage e. V., Frankfurt a. M..
  • Tulodziecki, G. Medien im Unterricht und Erziehung. In: Roth, L. (Hrsg.): Handbuch für Studium und Praxis,. München.
  • Weizenbaum, J. Soll Internet Schulfach werden? In: Sommer, von Kuenheim (Hrsg.): Zeitpunkte, das Magazin zu Themen der Zeit: Lernen mit dem Computer.. Zeitverlag Gerd Bucerius GmbH & Co..
  • Wittern, J. Mediendidaktik - ihre Einordnung in eine offen strukturierte Entscheidungstheorie des Lehrens und Lernens - Band I.. Leske Verlag + Budrich GmbH Opladen.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr