Vyučující
|
-
Křížková Červená Jana, Mag. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky a microteaching jako metoda 2. Komunikace ve škole a vedení hodiny 3. Komunikační situace ve třídě 4. Základy rétoriky I 5. Základy rétoriky II 6. Komunikační situace ve třídě 7. Postupy při vysvětlování nové látky (např. nově probíraného gramatického jevu) 8. Komunikace s rodiči, s vedením školy a dalšími partnery; základy krizové komunikace ve školním prostředí 9.-12. Nácvik konkrétních komunikačních situací, microteaching, peerfeedback 13. Evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování |
znalost NJ na úrovni B2/C1 a vyšší |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
hodnotit používané formulace a aktivity při simulaci výukové jednotky |
Odborné dovednosti |
---|
vypracovat vlastní výukový materiál |
používat adekvátní slovní zásobu při komunikaci s budoucími žáky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Situační učení (vč. micro-teachingu), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Situační učení (vč. micro-teachingu), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Situační učení (vč. micro-teachingu), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch: Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2017. ISBN 978-3190115860.
-
JACHTCHENKO, W. Rhetorik Kommunikation Körpersprache: Das große 3-in-1-Buch. Tallinn, 2023. ISBN 978-1-9600-0400-0.
-
LAMMERDING-KÖPPEL, M.; GRIEWATZ, J. Erfolgreich präsentieren im Studium (Schlüsselkompetenzen in den Life Sciences). Stuttgart, 2019. ISBN 978-3-8252-5220-5.
-
MAVRUK, G. Microteaching in der universitären Lehrerausbildung: Rekonstruktionen studentischer Erfahrungsräume im Berufsfeldpraktikum im Bereich Deutsch als Zweitsprache (Mehrsprachigkeit). Münster, 2018. ISBN 978-3-8309-3653-4.
-
ORTH, G.; FRITZ-KRAPPEN, H. Gewaltfreie Kommunikation in der Schule: Wie Wertschätzung gelingen kann. Ein Lern- und Übungsbuch für alle, die in Schulen leben u. arbeiten. Paderborn, 2013. ISBN 978-3-8738-7943-0.
-
STIFT, D. Microteaching und Peerteaching in der Lehreraus- und -fortbildung: Aktuelle Forschungsbefunde im deutsch und englischsprachigen Raum. Saarbrücken, 2009. ISBN 978-3-6391-8161-6.
-
VOGEL, I. C. Kommunikation in der Schule. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-8252-4719-5.
|