Předmět: Microteaching na SŠ

« Zpět
Název předmětu Microteaching na SŠ
Kód předmětu KNJ/MICRO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křížková Červená Jana, Mag. phil.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky a microteaching jako metoda 2. Komunikace ve škole a vedení hodiny 3. Komunikační situace ve třídě 4. Základy rétoriky I 5. Základy rétoriky II 6. Komunikační situace ve třídě 7. Postupy při vysvětlování nové látky (např. nově probíraného gramatického jevu) 8. Komunikace s rodiči, s vedením školy a dalšími partnery; základy krizové komunikace ve školním prostředí 9.-12. Nácvik konkrétních komunikačních situací, microteaching, peerfeedback 13. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování
znalost NJ na úrovni B2/C1 a vyšší
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
hodnotit používané formulace a aktivity při simulaci výukové jednotky
Odborné dovednosti
vypracovat vlastní výukový materiál
používat adekvátní slovní zásobu při komunikaci s budoucími žáky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch: Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2017. ISBN 978-3190115860.
  • JACHTCHENKO, W. Rhetorik Kommunikation Körpersprache: Das große 3-in-1-Buch. Tallinn, 2023. ISBN 978-1-9600-0400-0.
  • LAMMERDING-KÖPPEL, M.; GRIEWATZ, J. Erfolgreich präsentieren im Studium (Schlüsselkompetenzen in den Life Sciences). Stuttgart, 2019. ISBN 978-3-8252-5220-5.
  • MAVRUK, G. Microteaching in der universitären Lehrerausbildung: Rekonstruktionen studentischer Erfahrungsräume im Berufsfeldpraktikum im Bereich Deutsch als Zweitsprache (Mehrsprachigkeit). Münster, 2018. ISBN 978-3-8309-3653-4.
  • ORTH, G.; FRITZ-KRAPPEN, H. Gewaltfreie Kommunikation in der Schule: Wie Wertschätzung gelingen kann. Ein Lern- und Übungsbuch für alle, die in Schulen leben u. arbeiten. Paderborn, 2013. ISBN 978-3-8738-7943-0.
  • STIFT, D. Microteaching und Peerteaching in der Lehreraus- und -fortbildung: Aktuelle Forschungsbefunde im deutsch und englischsprachigen Raum. Saarbrücken, 2009. ISBN 978-3-6391-8161-6.
  • VOGEL, I. C. Kommunikation in der Schule. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-8252-4719-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr