Vyučující
|
-
Brejchová Emilie, Dr. phil.
-
Šebela Jiří, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Specifika výzkumu v humanitních disciplínách, formulace problému, cíle výzkumu, výzkumné otázky, hypotézy 2.-3. Struktura práce, časový harmonogram, průběh obhajoby 4.-5. Heuristika - primární a sekundární literatura, odborné časopisy, bibliografie, knihovní katalogy, archivní prameny, jazykové korpusy, elektronické informační zdroje, internet. Kritická analýza zdrojů, interpretace a syntéza 6. Odborný jazyk a odborný styl v němčině 7.-8. Formální náležitosti vědecké práce - poznámkový aparát, přímé a nepřímé citace, závěrečná bibliografie, přílohy 9. Zpracování práce na počítači - formátování, základy typografie, práce s elektronickými slovníky a elektronickými zdroji, umělá inteligence 10.-11. Charakteristika základních výzkumných metod v humanitních disciplínách 12.-13. Prezentace projektů bakalářských prací a jejich fiktivní obhajoba
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student má znalost NJ na úrovni B2 a vyšší |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v NJ na úrovni B2 |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
dodržovat formální úpravu, odkazy na literaturu, citace, poznámky, resumé podle platných norem |
stanovit hypotézy a aplikuje vhodné výzkumné metody |
provézt rozbor výsledků výzkumu, ověří hypotézy. |
Odborné dovednosti |
---|
prezentovat výsledky své práce |
sestavit projekt bakalářské práce |
vyhledat vhodnou literaturu, vymezí, posoudí a zhodnotí dosavadní teoretické poznatky o problematice |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Online zdroje a digitální databáze, např. Web of Science, Scopus, ResearchGate, ScienceDirect, JSTOR. .
-
BEIßWENGER, M.; LEMNITZER, L.; MÜLLER-SPITZER, C. (Hg.). Forschen in der Linguistik. Eine Methodeneinführung für das Germanistik-Studium. Paderborn, 2022. ISBN 978-3-8252-5711-8.
-
CORSTEN, M.; CORSTEN, H. Schritt für Schritt zur Bachelorarbeit. Erfolgreich organisieren, recherchieren, präsentieren. München, 2017. ISBN 978-3-8006-5355-3.
-
JELE, H. Richtig zitieren. Stuttgart, 2021. ISBN 978-3-17-039989-1.
-
KORNMEIER, M. Wissenschaftlich schreiben leicht gemacht. Für Bachelor, Master und Dissertation. Bern, 2021. ISBN 978-3-8252-5438-4.
-
KRUSE, O. Lesen und Schreiben. Der richtige Umgang mit Texte im Studium. Konstanz/München, 2018. ISBN 978-3-8252-4999-1.
-
NIEDERHAUSER, J. Die schriftliche Arbeit. Für Schule, Hochschule und Universität. Berlin, 2019. ISBN 978-3-411-74573-9.
-
OERTNER, M.; ST. JOHN, I.; THELEN, G. Wissenschaftlich schreiben: Ein Praxisbuch für Schreibtrainer und Studierende. Paderborn, 2014. ISBN 978-3-8252-8569-2.
-
RESINGER, P. J.; KNITEL, D.; MADER, R; BRUNNER, H. Leitfaden zur Bachelor- und Masterarbeit. Einführung in wissenschaftliches Arbeiten und berufsfeldbezogenes Forschen an Hochschulen und Universitäten. Baden-Baden, 2021. ISBN 978-3-8288-7599-9.
-
SCHÄFER, S.; HEINRICH, D.; ATANASOVA-HÜTTINGER, Z. Wissenschaftliches Arbeiten an der deutschen Hochschulen. Eine Arbeitshilfe für ausländische Studierende im geistes- und gesellschaftswissenschaftlichen Bereich. Mit Übungsaufgaben. München, 2021. ISBN 978-3-86205-541-8.
-
THEISEN, M. R. Wissenschaftliches Arbeiten. Erfolgreich bei Bachelor- und Masterarbeit. München, 2021. ISBN 978-3-8006-6373-6.
|