Předmět: Metodika věd. práce pro stud. učitelství

« Zpět
Název předmětu Metodika věd. práce pro stud. učitelství
Kód předmětu KNJ/MVED
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
  • Šebela Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Specifika výzkumu v humanitních disciplínách, formulace problému, cíle výzkumu, výzkumné otázky, hypotézy 2.-3. Struktura práce, časový harmonogram, průběh obhajoby 4.-5. Heuristika - primární a sekundární literatura, odborné časopisy, bibliografie, knihovní katalogy, archivní prameny, jazykové korpusy, elektronické informační zdroje, internet. Kritická analýza zdrojů, interpretace a syntéza 6. Odborný jazyk a odborný styl v němčině 7.-8. Formální náležitosti vědecké práce - poznámkový aparát, přímé a nepřímé citace, závěrečná bibliografie, přílohy 9. Zpracování práce na počítači - formátování, základy typografie, práce s elektronickými slovníky a elektronickými zdroji, umělá inteligence 10.-11. Charakteristika základních výzkumných metod v humanitních disciplínách 12.-13. Prezentace projektů bakalářských prací a jejich fiktivní obhajoba

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student má znalost NJ na úrovni B2 a vyšší
Odborné dovednosti
komunikovat v NJ na úrovni B2
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
dodržovat formální úpravu, odkazy na literaturu, citace, poznámky, resumé podle platných norem
stanovit hypotézy a aplikuje vhodné výzkumné metody
provézt rozbor výsledků výzkumu, ověří hypotézy.
Odborné dovednosti
prezentovat výsledky své práce
sestavit projekt bakalářské práce
vyhledat vhodnou literaturu, vymezí, posoudí a zhodnotí dosavadní teoretické poznatky o problematice
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Kvalifikační práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Online zdroje a digitální databáze, např. Web of Science, Scopus, ResearchGate, ScienceDirect, JSTOR. .
  • BEIßWENGER, M.; LEMNITZER, L.; MÜLLER-SPITZER, C. (Hg.). Forschen in der Linguistik. Eine Methodeneinführung für das Germanistik-Studium. Paderborn, 2022. ISBN 978-3-8252-5711-8.
  • CORSTEN, M.; CORSTEN, H. Schritt für Schritt zur Bachelorarbeit. Erfolgreich organisieren, recherchieren, präsentieren. München, 2017. ISBN 978-3-8006-5355-3.
  • JELE, H. Richtig zitieren. Stuttgart, 2021. ISBN 978-3-17-039989-1.
  • KORNMEIER, M. Wissenschaftlich schreiben leicht gemacht. Für Bachelor, Master und Dissertation. Bern, 2021. ISBN 978-3-8252-5438-4.
  • KRUSE, O. Lesen und Schreiben. Der richtige Umgang mit Texte im Studium. Konstanz/München, 2018. ISBN 978-3-8252-4999-1.
  • NIEDERHAUSER, J. Die schriftliche Arbeit. Für Schule, Hochschule und Universität. Berlin, 2019. ISBN 978-3-411-74573-9.
  • OERTNER, M.; ST. JOHN, I.; THELEN, G. Wissenschaftlich schreiben: Ein Praxisbuch für Schreibtrainer und Studierende. Paderborn, 2014. ISBN 978-3-8252-8569-2.
  • RESINGER, P. J.; KNITEL, D.; MADER, R; BRUNNER, H. Leitfaden zur Bachelor- und Masterarbeit. Einführung in wissenschaftliches Arbeiten und berufsfeldbezogenes Forschen an Hochschulen und Universitäten. Baden-Baden, 2021. ISBN 978-3-8288-7599-9.
  • SCHÄFER, S.; HEINRICH, D.; ATANASOVA-HÜTTINGER, Z. Wissenschaftliches Arbeiten an der deutschen Hochschulen. Eine Arbeitshilfe für ausländische Studierende im geistes- und gesellschaftswissenschaftlichen Bereich. Mit Übungsaufgaben. München, 2021. ISBN 978-3-86205-541-8.
  • THEISEN, M. R. Wissenschaftliches Arbeiten. Erfolgreich bei Bachelor- und Masterarbeit. München, 2021. ISBN 978-3-8006-6373-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr