|
Vyučující
|
-
Kozlová Karolína, Dr. phil.
-
Macháčková Václav, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Klinická praxe pod dohledem. Studenti/ky absolvují 1 týden blokové náslechové praxe, hospitují v 5 vyučujících hodinách německého jazyka na vybraných typech ZŠ a SŠ. Seznamují se s různámi aspekty pedagogického procesu. Při rozboru jednotlivých vyučovacích hodin aplikují své teoretické znalosti v praxi. Klinická praxe pod dohledem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat teoretickými znalosti lingvistických, pedagogických, didaktických a psychologických zásad výuky cizích jazyků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně pracovat s odbornou literaturou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat vyučovací proces z hlediska využívání forem, metod, prostředků a jejich efektivity pro výuku NJ |
| popsat a zaznamenat školní prostřední (protokol z náslechové hodiny) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vyučovací proces z hlediska využívání forem, metod, prostředků a jejich efektivity pro výuku NJ |
| kriticky zhodnotit metodické postupy v daném kontextu |
| demonstrovat dovednosti při praxi |
| zhodnotit a reflektovat poznatky získané během vlastní praxe |
| diskutovat o souvislostech mezi reálnou výukou a teoretickými poznatky získanými během studia na FPE |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dokumenty MŠMT ČR a NPI. .
-
EPOSA (Europäisches Portfolio für Sprachlehrende in Ausbildung). .
-
Plzeňská fakultní škola: https://skoly.zcu.cz/ . .
-
HLAĎO, P. Pedagogická praxe. Brno, 2010. ISBN 978-80-7375-468-6.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
ŠVEC, V.; BRADOVÁ, J. Učitel v teorii a praxi. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.
|