Předmět: Německý jazyk 3

« Zpět
Název předmětu Německý jazyk 3
Kód předmětu KNJ/NJ3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jeníčková Eva, Mgr.
  • Klabačková Radka, Mgr.
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod, seznámení s cílem semináře. 2. Prohloubení dílčích jazykových kompetencí (Wortschatz, Strukturen, Aussprache, Ortographie) 3. Foneticko-fonologická cvičení. 4. Prohloubení slovní zásoby na pozadí běžných komunikačních témat/situací. 5. Prohloubení jednotlivých řečových dovedností prakticky (Hören, Sprechen, Lesen, Schreiben). 6. Zásady efektivního komunikativního DaF- vyučování. 7. Osvojování jazykových prostředků pro efektivní komunikaci na vybraná témata I. 8. Osvojování jazykových prostředků pro efektivní komunikaci na vybraná témata II. 9. Konverzace a komunikace na pozadí autentických jazykových materiálů vhodných pro ranou výuku NJ I. 10. Konverzace a komunikace na pozadí autentických jazykových materiálů vhodných pro ranou výuku NJ I. 11. Prezentace vlastních jazykových dovedností (příprava a zpracování vlastních témat) 12. Stručný teoretický úvod do problematiky didaktiky cizích jazyků, kompetenční rámec učitele cizích jazyků. 13. Dotazy, Opakování, evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Samostudium studentů, Seminář, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 12 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat jazykovými prostředky a úrovni A2/B1
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat specifika NJ v syntaktické oblasti
analyzovat možnosti zatraktivnění rané výuky NJ
analyzovat vhodné jazykové prostředky pro běžnou komunikaci v NJ
Odborné dovednosti
uplatnit dosud nabyté jazykové znalosti v mluveném i v písemném projevu
prokázat rozvoj řečových dovedností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Doplňující autentické materiály pro nácvik všech jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
  • Němčina: konverzace. Brno. 2023.
  • Norimberská doporučení pro ranou výuku..
  • Buttner, Amy. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků : praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
  • BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2007. ISBN 3-19-001586-0.
  • CZMERO, J., VESELÁ, B. Sprechen Sie mit!: intenzivní kurz německé konverzace. Brno. 2016.
  • DAUM, S.; HANTSCHEL, H.-J. 55 Kommunikative Spiele. Szenariendidaktik. Stuttgart. 2012.
  • FANDRYCH, Ch., TALLOWITZ, U. Sage und Schreibe: Übungswortschatz Grundstufe A1-B1 mit Lösungen. Stuttgart. 2015.
  • Hladík, Petr. 111 her pro atraktivní výuku angličtiny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4763-7.
  • KUBÁLKOVÁ, H. Komunikujeme německy: němčina pro obchod, ekonomiku a cestovní ruch. Plzeň. 2019.
  • LLUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2015. ISBN 978-3-12-606980-9.
  • REINKE, K. Phonetiktrainer A1-B1.. Stuttgart, 2012. ISBN 978-3-12-676232-8.
  • RINVOLUCRI,M, DAVIS,P. 66 Grammatikspiele Deutsch als Fremdsprache.. 1999. ISBN 978-3127688108.
  • SWERLOWA, O. Grammatik und Konversation 2. Arbeitsblätter für den Deutschunterricht. ISBN 978-3-12-606364-7.
  • WICKE, R.E. Herz oder Pistole? Kommunikatives für den Unterricht.. Ismaning, 2007. ISBN 978-3-19-011751-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr