Předmět: Německý jazyk s didaktikou 1

« Zpět
Název předmětu Německý jazyk s didaktikou 1
Kód předmětu KNJ/NJD1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zvuková stránka jazyka, pravidelná fonetická cvičení ( výběr z učebnic), vzorové čtení krátkých textů, mluvená, psaná forma jazyka. 2. Německá výslovnostní norma, asimilace v němčině a češtině, slovní přízvuk, slova cizího původu, větný přízvuk a intonace. 3. Přehled znaků fonetické transkripce, současný německý pravopis. 4. Hry vhodné pro cizojazyčnou výuku v primární škole ( zejména na rozvoj fonematického sluchu), didaktické poučení, jak pracovat s dětmi v úvodním audioorálním kurzu bez učebnic. 5. Hlavní rysy morfologického systému, slovní druhy a jejich dělení. 6. Sloveso, tvary sloves, přehled silných a nepravidelných sloves. 7. Substantivum, třídění podstatných jmen, deklinační typy německých substantiv. 8. Adjektivum, stupňování, deklinace. 9.-12. Běžné tematické okruhy, např.: životopis, volný čas, sport, škola...

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni A2 a vyšší
Odborné dovednosti
samostaně pracovat s odbornou literaturou
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
užívat a zdokonalovat spisovnou výslovnost
orientovat se v systému českých a německých hlásek
oživit, upevnit a rozvíjet systematicky slovní zásobu v praktické komunikaci
upevňovat základy gramatiky a písemný projev s oporou o nová pravidla německého pravopisu
Odborné dovednosti
aktivně používat nabyté znalosti gramatiky v praxi
správně vyslovovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Höppnerová, Věra; Kremzerová, Anna; Nožičková, Eva. Němčina pro jazykové školy 2. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
  • Horstmann, Gerhard; Kaier, Andrea. Maturitní témata v němčině : nově 25 + 5 Konversationsthemen. 2., rozš. vyd. Plzeň : Fraus, 2004. ISBN 80-7238-331-0.
  • Kovářová A. Mein erstes Lesebuch.. Nová škola Brno, 1997.
  • Mangold, Max. Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. 3., völlig neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim [etc.] : Dudenverlag, 1990. ISBN 3-411-20916-X.
  • Romportl, Milan. Nástin fonetiky jazyka německého. 2/1 vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
  • Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní