Vyučující
|
-
Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zvuková stránka jazyka, pravidelná fonetická cvičení ( výběr z učebnic), vzorové čtení krátkých textů, mluvená, psaná forma jazyka. 2. Německá výslovnostní norma, asimilace v němčině a češtině, slovní přízvuk, slova cizího původu, větný přízvuk a intonace. 3. Přehled znaků fonetické transkripce, současný německý pravopis. 4. Hry vhodné pro cizojazyčnou výuku v primární škole ( zejména na rozvoj fonematického sluchu), didaktické poučení, jak pracovat s dětmi v úvodním audioorálním kurzu bez učebnic. 5. Hlavní rysy morfologického systému, slovní druhy a jejich dělení. 6. Sloveso, tvary sloves, přehled silných a nepravidelných sloves. 7. Substantivum, třídění podstatných jmen, deklinační typy německých substantiv. 8. Adjektivum, stupňování, deklinace. 9.-12. Běžné tematické okruhy, např.: životopis, volný čas, sport, škola...
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni A2 a vyšší |
Odborné dovednosti |
---|
samostaně pracovat s odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat a zdokonalovat spisovnou výslovnost |
orientovat se v systému českých a německých hlásek |
oživit, upevnit a rozvíjet systematicky slovní zásobu v praktické komunikaci |
upevňovat základy gramatiky a písemný projev s oporou o nová pravidla německého pravopisu |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně používat nabyté znalosti gramatiky v praxi |
správně vyslovovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Höppnerová, Věra; Kremzerová, Anna; Nožičková, Eva. Němčina pro jazykové školy 2. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
-
Horstmann, Gerhard; Kaier, Andrea. Maturitní témata v němčině : nově 25 + 5 Konversationsthemen. 2., rozš. vyd. Plzeň : Fraus, 2004. ISBN 80-7238-331-0.
-
Kovářová A. Mein erstes Lesebuch.. Nová škola Brno, 1997.
-
Mangold, Max. Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. 3., völlig neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim [etc.] : Dudenverlag, 1990. ISBN 3-411-20916-X.
-
Romportl, Milan. Nástin fonetiky jazyka německého. 2/1 vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
-
Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
|