Předmět: Německý jazyk s didaktikou 1

« Zpět
Název předmětu Německý jazyk s didaktikou 1
Kód předmětu KNJ/NJDI1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jeníčková Eva, Mgr.
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Klabačková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
1. Definice didaktiky a metodiky výuky cizích jazyků. Zásady rané výuky NJ a osobnost učitele cizích jazyků na 1. stupni ZŠ. 2. Cíle, obsah a metody výuky cizích jazyků. 3. Funkce evaluace/autoevaluace ve vzdělávání, systematická kontrola efektivity. Základní hodnoticí techniky/metody vedoucí ke zvýšení efektivity výuky. Kvalitu výuky hodnotíme na základě posouzení integrity výuky (funkční soulad mezi obsahem, cílem a učebními úlohami = realizace kurikula). 4. Jazykové dovednosti a jejich vzájemný vztah, metody nácviku. 5. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace.) 6. Gramatická stavba řeči (Grammatikvermittlung). 7. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace). 8. Fonologický a grafologický systém (Aussprachetraining). 9. Slovní zásoba (Wortschatzvermittlung). 10. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace). 11. Evaluace kurzu, závěrečné kolokvium, výměna zkušeností z praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 32 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základy obecné didaktiky, obecné pedagogiky a vývojové psychologie
Odborné dovednosti
uplatnit jazkové znalosti a řečové dovednosti na úrovni A2/B1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat zásady a specifika DaF- vyučování
popsat jednotlivé činitele vyučovacího procesu
vysvětlit základní pojmy didaktického diskurzu v ČJ a NJ
definovat základní pojmy z oblasti reflexe výuky
Odborné dovednosti
analyzovat a srovnat efektivitu jednotlivých vyučovacích metod rané výuky NJ
aplikovat teoretické poznatky a zásady rané výuky NJ
aplikovat různé metody DaF-metody v praktické výuce
kriticky posoudit efektivitu výuky, navrhnout alterace
používat různé hodnoticí techniky vedoucí ke zvýšení kvality výuky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
  • Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
  • BERTARINI, M.; HALLIER, A.; IOTTI, P. Das Zauberbuch. Arbeitsbuch Starter. 2017.
  • BERTARINI, M.; HALLIER, A.; IOTTI, P. Das Zauberbuch. Lehrbuch Starter. 2017.
  • BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2007. ISBN 3-19-001586-0.
  • GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
  • GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
  • Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
  • JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
  • KAUFMANN, S., ZEHNER, E.,VANDERHEIDEN, E., FRANK, W. Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 2- Didaktik- Methodik.. ISBN 978-3-19-111751-1.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha, 2011.
  • LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
  • NELEŠOVSKÁ,A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy.. Olomouc, 2005.
  • PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
  • RAMPILLON, U. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht :Handbuch. 2. Aufl.. Ismaning, 1989. ISBN 3-19-006967-0.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
  • UNRUH, T. Guter Unterricht. Handwerkszeug für Unterrichtsprofis.. 2002.
  • WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr