Vyučující
|
-
Jeníčková Eva, Mgr.
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Klabačková Radka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Definice didaktiky a metodiky výuky cizích jazyků. Zásady rané výuky NJ a osobnost učitele cizích jazyků na 1. stupni ZŠ. 2. Cíle, obsah a metody výuky cizích jazyků. 3. Funkce evaluace/autoevaluace ve vzdělávání, systematická kontrola efektivity. Základní hodnoticí techniky/metody vedoucí ke zvýšení efektivity výuky. Kvalitu výuky hodnotíme na základě posouzení integrity výuky (funkční soulad mezi obsahem, cílem a učebními úlohami = realizace kurikula). 4. Jazykové dovednosti a jejich vzájemný vztah, metody nácviku. 5. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace.) 6. Gramatická stavba řeči (Grammatikvermittlung). 7. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace). 8. Fonologický a grafologický systém (Aussprachetraining). 9. Slovní zásoba (Wortschatzvermittlung). 10. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích, mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace). 11. Evaluace kurzu, závěrečné kolokvium, výměna zkušeností z praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 32 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základy obecné didaktiky, obecné pedagogiky a vývojové psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit jazkové znalosti a řečové dovednosti na úrovni A2/B1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat zásady a specifika DaF- vyučování |
popsat jednotlivé činitele vyučovacího procesu |
vysvětlit základní pojmy didaktického diskurzu v ČJ a NJ |
definovat základní pojmy z oblasti reflexe výuky |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a srovnat efektivitu jednotlivých vyučovacích metod rané výuky NJ |
aplikovat teoretické poznatky a zásady rané výuky NJ |
aplikovat různé metody DaF-metody v praktické výuce |
kriticky posoudit efektivitu výuky, navrhnout alterace |
používat různé hodnoticí techniky vedoucí ke zvýšení kvality výuky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
-
Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
-
BERTARINI, M.; HALLIER, A.; IOTTI, P. Das Zauberbuch. Arbeitsbuch Starter. 2017.
-
BERTARINI, M.; HALLIER, A.; IOTTI, P. Das Zauberbuch. Lehrbuch Starter. 2017.
-
BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2007. ISBN 3-19-001586-0.
-
GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
-
GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
-
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
-
JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
-
KAUFMANN, S., ZEHNER, E.,VANDERHEIDEN, E., FRANK, W. Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 2- Didaktik- Methodik.. ISBN 978-3-19-111751-1.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha, 2011.
-
LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
-
NELEŠOVSKÁ,A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy.. Olomouc, 2005.
-
PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
-
RAMPILLON, U. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht :Handbuch. 2. Aufl.. Ismaning, 1989. ISBN 3-19-006967-0.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
-
UNRUH, T. Guter Unterricht. Handwerkszeug für Unterrichtsprofis.. 2002.
-
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
|