Vyučující
|
-
Jeníčková Eva, Mgr.
-
Klabačková Radka, Mgr.
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Jazykové dovednosti a jejich vzájemný vztah. 2. Poslech, poslech s porozuměním, metody nácviku vhodné pro ranou výuku NJ. 3. Ústní projev, metody nácviku. 4. Čtení,čtení s porozuměním, metody nácviku. 5. Písemný projev, metody nácviku. 6. Zhodnocení pojetí učiva (Grammatikvermittlung, Aussprachetraining, Wortschatzvermittlung) v učebnicích. 7. Organizace vyučovacího procesu, typy, struktura a organizační formy vyučovací hodiny. 8. Funkce evaluace/autoevaluace ve vzdělávání, systematická kontrola efektivity. Základní hodnoticí techniky/metody vedoucí ke zvýšení efektivity výuky. 9. Plánování ve výuce Nj - SeRR, EJP, RVP, ŠVP. 10. Mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace.) 11. Výběr učebnice pro ranou výuku NJ, její posouzení, kritéria analýzy učebnic, výměna zkušeností z praxe. 12.Evaluace kurzu, závěrečné kolokvium, výměna zkušeností z praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací, Seminář
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 32 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zařadit základní pojmy didaktického diskurzu |
Odborné dovednosti |
---|
disponovat jazykovými prostředky na úrovni A2/B1 |
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat zásady metodiky nácviku jednotlivých řečových dovedností |
formulovat zásady realizace efektivní vyučovací jednotky a její evaluace |
definovat základní dokumenty jazykové politiky (SERR, EJP, RVP, ŠVP) |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat priority vyučování rané výuky NJ na 1.st.ZŠ |
samostatně pracovat s teoretickými znalostmi a uplatnit je při praktické přípravě výuky |
analyzovat dostupné výukové materiály pro danou jazykovou úroveň |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
-
Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
-
https://ejp.rvp.cz.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky:jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
-
www.rvp.cz.
-
BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache.. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-675309-8.
-
ENDE, K., GROTJAHN, R., KLEPPIN, K., MOHR, I. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München. 2013.
-
GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
-
GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
-
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
-
JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
-
LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
-
NELEŠOVSKÁ,A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy.. Olomouc, 2005.
-
PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
-
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
|