Předmět: Německý jazyk s didaktikou 2

« Zpět
Název předmětu Německý jazyk s didaktikou 2
Kód předmětu KNJ/NJDI2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jeníčková Eva, Mgr.
  • Klabačková Radka, Mgr.
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. Jazykové dovednosti a jejich vzájemný vztah. 2. Poslech, poslech s porozuměním, metody nácviku vhodné pro ranou výuku NJ. 3. Ústní projev, metody nácviku. 4. Čtení,čtení s porozuměním, metody nácviku. 5. Písemný projev, metody nácviku. 6. Zhodnocení pojetí učiva (Grammatikvermittlung, Aussprachetraining, Wortschatzvermittlung) v učebnicích. 7. Organizace vyučovacího procesu, typy, struktura a organizační formy vyučovací hodiny. 8. Funkce evaluace/autoevaluace ve vzdělávání, systematická kontrola efektivity. Základní hodnoticí techniky/metody vedoucí ke zvýšení efektivity výuky. 9. Plánování ve výuce Nj - SeRR, EJP, RVP, ŠVP. 10. Mikrovýstupy (příprava a prezentace vlastních didaktických materiálů, jejich společná evaluace.) 11. Výběr učebnice pro ranou výuku NJ, její posouzení, kritéria analýzy učebnic, výměna zkušeností z praxe. 12.Evaluace kurzu, závěrečné kolokvium, výměna zkušeností z praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 32 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zařadit základní pojmy didaktického diskurzu
Odborné dovednosti
disponovat jazykovými prostředky na úrovni A2/B1
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat zásady metodiky nácviku jednotlivých řečových dovedností
formulovat zásady realizace efektivní vyučovací jednotky a její evaluace
definovat základní dokumenty jazykové politiky (SERR, EJP, RVP, ŠVP)
Odborné dovednosti
analyzovat priority vyučování rané výuky NJ na 1.st.ZŠ
samostatně pracovat s teoretickými znalostmi a uplatnit je při praktické přípravě výuky
analyzovat dostupné výukové materiály pro danou jazykovou úroveň
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
  • Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
  • https://ejp.rvp.cz.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky:jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
  • www.rvp.cz.
  • BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache.. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-675309-8.
  • ENDE, K., GROTJAHN, R., KLEPPIN, K., MOHR, I. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München. 2013.
  • GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
  • GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
  • Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
  • JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
  • LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
  • NELEŠOVSKÁ,A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy.. Olomouc, 2005.
  • PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
  • WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr