Předmět: Německý jazyk s didaktikou 3

« Zpět
Název předmětu Německý jazyk s didaktikou 3
Kód předmětu KNJ/NJDI3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Klabačková Radka, Mgr.
  • Jeníčková Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1.Priority rané výuky NJ - komunikativní a činnostní vyučování na 1. stupni ZŠ. 2. Evropské jazykové portfolio, SERR, RVP,ŠVP. 3. Kritéria výběru/analýzy učebních a doplňkových učebních materiálů pro ranou výuku NJ dle SERR. 4. Specifika DaFnE, výuky dětí se SPU, vícejazyčnost v DaF vyučování. 5. Grammatik-, Wortschatz- und Aussprachevermittlung, rozvoj dílčích kompetencí v DaF-vyučování. 6. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku výslovnosti a intonace. 7. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku slovní zásoby. 8. Výběr(tvorba) praktických cvičení a her k nácviku gramatiky. 9. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku mluvení. 10. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku čtení s porozuměním. 11. Význam reflexe a sebereflexe v práci učitele. 12. Instituce, projekty a programy podporující učitele německého jazyka. 13. Závěrečná evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 53 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní pojmy obecné didaktiky, didaktiky NJ
disponovat jazykovými prostředky na úrovni A2/B1
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a analyzovat učební materiály pro ranou výuku NJ
definovat zásady komunikativního vyučování NJ na 1.stupni ZŠ
vysvětlit a uvést do souvislostí pojem "Norimberská doporučení pro ranou výuku NJ"
Odborné dovednosti
simulovat vyučovací proces/výukovou jednotku s následnou reflexí
analyzovat, srovnat a zhodnotit spektrum výukových materiálů pro danou jazykovou úroveň
aplikovat teoretické poznatky během vlastní praxe
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
  • Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
  • https://ejp.rvp.cz.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky:jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme..
  • www.rvp.cz.
  • BECK, C. Zwischendurch mal--: Spiele : Kopiervorlagen. Ismaning. 2012.
  • BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD.. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-12-606981-6.
  • BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
  • DAUM, S., HANTSCHEL, H.-J. 55 kommunikative Spiele.. Stuttgart, 2012. ISBN 9783126751841.
  • GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
  • GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
  • HERRMANN-TEUBEL, I. Deutsch im Spiel A1. Leipzig. 2018.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
  • KURSIŠA, A., NEUNER, G. Deutsch ist easy! Lehrerhandreichungen und Kopiervorlagen "Deutsch nach Englisch" für den Anfangsunterricht.. Ismaning, 2006. ISBN 978-3-19-001869-7.
  • LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
  • MONSCHEIN, M. Die 50 besten Spiele zur Sprachförderung. München. 2020.
  • PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno, 2005. ISBN 80-86633-33-0.
  • WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
  • WINTERMEIER, G. Die 50 besten Spiele für Deutsch als Zweitsprache. München. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr