Vyučující
|
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Klabačková Radka, Mgr.
-
Jeníčková Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1.Priority rané výuky NJ - komunikativní a činnostní vyučování na 1. stupni ZŠ. 2. Evropské jazykové portfolio, SERR, RVP,ŠVP. 3. Kritéria výběru/analýzy učebních a doplňkových učebních materiálů pro ranou výuku NJ dle SERR. 4. Specifika DaFnE, výuky dětí se SPU, vícejazyčnost v DaF vyučování. 5. Grammatik-, Wortschatz- und Aussprachevermittlung, rozvoj dílčích kompetencí v DaF-vyučování. 6. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku výslovnosti a intonace. 7. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku slovní zásoby. 8. Výběr(tvorba) praktických cvičení a her k nácviku gramatiky. 9. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku mluvení. 10. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku čtení s porozuměním. 11. Význam reflexe a sebereflexe v práci učitele. 12. Instituce, projekty a programy podporující učitele německého jazyka. 13. Závěrečná evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminář
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 53 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy obecné didaktiky, didaktiky NJ |
disponovat jazykovými prostředky na úrovni A2/B1 |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a analyzovat učební materiály pro ranou výuku NJ |
definovat zásady komunikativního vyučování NJ na 1.stupni ZŠ |
vysvětlit a uvést do souvislostí pojem "Norimberská doporučení pro ranou výuku NJ" |
Odborné dovednosti |
---|
simulovat vyučovací proces/výukovou jednotku s následnou reflexí |
analyzovat, srovnat a zhodnotit spektrum výukových materiálů pro danou jazykovou úroveň |
aplikovat teoretické poznatky během vlastní praxe |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
-
Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
-
https://ejp.rvp.cz.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky:jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme..
-
www.rvp.cz.
-
BECK, C. Zwischendurch mal--: Spiele : Kopiervorlagen. Ismaning. 2012.
-
BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD.. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-12-606981-6.
-
BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
DAUM, S., HANTSCHEL, H.-J. 55 kommunikative Spiele.. Stuttgart, 2012. ISBN 9783126751841.
-
GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
-
GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
-
HERRMANN-TEUBEL, I. Deutsch im Spiel A1. Leipzig. 2018.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
-
KURSIŠA, A., NEUNER, G. Deutsch ist easy! Lehrerhandreichungen und Kopiervorlagen "Deutsch nach Englisch" für den Anfangsunterricht.. Ismaning, 2006. ISBN 978-3-19-001869-7.
-
LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
-
MONSCHEIN, M. Die 50 besten Spiele zur Sprachförderung. München. 2020.
-
PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
-
ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno, 2005. ISBN 80-86633-33-0.
-
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
-
WINTERMEIER, G. Die 50 besten Spiele für Deutsch als Zweitsprache. München. 2016.
|