Lecturer(s)
|
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Klabačková Radka, Mgr.
-
Jeníčková Eva, Mgr.
|
Course content
|
1. Priorities of early education NJ - communicative and activity-based teaching at the 1st grade of elementary school. 2. European language portfolio, SERR, RVP, ŠVP. 3. Criteria for selection/analysis of teaching and supplementary teaching materials for early education NJ according to SERR. 4. Specifics of DaFnE, teaching children with special needs, multilingualism in DaF teaching. 5. Grammatik-, Wortschatz- und Aussprachevermittlung, development of partial competences in DaF-teaching. 6. Selection (creation) of practical exercises and games to practice pronunciation and intonation. 7. Selection (creation) of practical exercises and games to practice vocabulary. 8. Selection (creation) of practical exercises and games to practice grammar. 9. Selection (creation) of practical exercises and games for practicing speaking. 10. Selection (creation) of practical exercises and games to practice reading comprehension. 11. The importance of reflection and self-reflection in the teacher's work. 12. Institutions, projects and programs supporting German language teachers. 13. Final evaluation.
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 15 hours per semester
- unspecified
- 20 hours per semester
- unspecified
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Contact hours
- 8 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 53 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to define the basic concepts of general didactics and didactics of German |
to have knowledge of German language at the level A2/B1 |
Skills |
---|
to work independently with professional literature and foreign language materials |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to describe and analyze teaching materials for early German teaching |
to define the principles of communicative teaching |
to explain the dokumet "Norimberská doporučení pro ranou výuku NJ" |
Skills |
---|
to simulate teaching / learning unit with subsequent reflection |
to analyze, compare and evaluate the range of teaching materials for a given language level |
to apply theoretical knowledge (practice) |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Individual study |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar |
Practicum |
Multimedia supported teaching |
Individual study |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Portfolio |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
-
Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
-
https://ejp.rvp.cz.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky:jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme..
-
www.rvp.cz.
-
BECK, C. Zwischendurch mal--: Spiele : Kopiervorlagen. Ismaning. 2012.
-
BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD.. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-12-606981-6.
-
BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
DAUM, S., HANTSCHEL, H.-J. 55 kommunikative Spiele.. Stuttgart, 2012. ISBN 9783126751841.
-
GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
-
GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
-
HERRMANN-TEUBEL, I. Deutsch im Spiel A1. Leipzig. 2018.
-
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
-
KURSIŠA, A., NEUNER, G. Deutsch ist easy! Lehrerhandreichungen und Kopiervorlagen "Deutsch nach Englisch" für den Anfangsunterricht.. Ismaning, 2006. ISBN 978-3-19-001869-7.
-
LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
-
MONSCHEIN, M. Die 50 besten Spiele zur Sprachförderung. München. 2020.
-
PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
-
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
-
ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno, 2005. ISBN 80-86633-33-0.
-
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
-
WINTERMEIER, G. Die 50 besten Spiele für Deutsch als Zweitsprache. München. 2016.
|