Vyučující
|
-
Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
-
Klabačková Radka, Mgr.
-
Jeníčková Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Didaktika literatury zásady práce s literárním textem (funkce, cíle, rysy literárního textu v DaF výuce, kritéria výběru textů, specifika dětské literatury). 3. Přehled vývoje německé dětské literatury od středověku po současnost. 4. Tematická a žánrová klasifikace literatury pro děti a mládež (příklady). 5.- 6. Jednoduchá říkadla pro děti, básně, písničky, jazykolamy, přísloví a didaktické možnosti jejich využití ve výuce němčiny. 7. Bajka v dětské literatuře, didaktické využití v počáteční cizojazyčné výuce. 8. Pohádka v hodinách německého jazyka. 9. Dívčí román a dobrodružná literatura pro chlapce. 10. Komiks a jeho využití v rané výuce NJ. 11. - 12. Tvorba vlastního portfolia (didaktizace vybraných lit. děl) 13. Závěrečná evaluace, prezentace portfolia.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 17 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 15 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni A2/B1 |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s cizojazyčnými materiály |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti literatury pro děti a mládež |
formulovat zásady práce s literárním textem ve výuce NJ |
Odborné dovednosti |
---|
číst a interpretovat literární texty pro děti a mládež různých žánrů |
prezentovat vlastní didaktizaci vybraných lit. textů pro danou jazykovou úroveň |
navrhnout a zrealizovat konkrétní didaktické postupy pro práci s literárními texty v rané výuce NJ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Konkrétní lyrická a epická literární díla (dětská literatura) dle vlastního výběru., autentické materiály (internet)..
-
Výběr ukázek textu z dětských knih, čítanek a slabikářů.
-
CORNEJO, R. Deutschsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Ústí nad Labem, 2000. ISBN 80-7044-332-4.
-
EUBA, N., WARNER, Ch., DOBSTADT, M., RIEDNER, R. Literatur Lesen Lernen: Lesewerkstatt Deutsch 2. Stuttgart. 2017.
-
Kaminski W. Einführung in die Kinderliteratur.. München, 1989.
-
KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterricht.. Berlin, 1985. ISBN 3-468-49433-5.
-
MAURER,P. 2x 101 knih pro děti a mládež.. Praha, 2013. ISBN 9788000033365.
-
REHM, A., REHM, D. Poesie für Kinder. Gedichte und Sprachspiele, 1.und 2. Schuljahr.. ISBN 978-3-19-909597-2.
-
RIEDNER, R., DOBSTADT, M. Literatur Lesen Lernen. Lesewerkstat Deutsch 1.. Stuttgart. ISBN 3-12-675457-6.
-
RÖTH, D. Kleines Typenverzeichnis der europäischen Zauber- und Novellenmärchen. Hohengehren. 2004.
-
SAHR, M. Ein ABC der Kinder-und Jugendliteratur.. 2001. ISBN 3-89676-383-0.
-
SAHR, M. Um der Kinder und Literatur willen! :Texte zur Kinder- und Jugendliteratur.. ISBN 3-7847-9111-5.
-
SCHERER,G., VACH, K. Interkulturelles Lernen mit Kinderliteratur: Unterrichtsvorschläge und Praxisbeispiele. Stuttgart. 2019.
-
SCHWARZ, M. Spielerisch Deutsch lernen. Lieder und Reime.. Ismaning. ISBN 978-3-19-059470-2.
-
STANDKE, J. Erzählende Kinder- und Jugendliteratur im Deutschunterricht: Textvorschläge - Didaktik ? Methodik. Stuttgart. 2016.
-
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
|