Předmět: Německý jazyk s didaktikou 4

« Zpět
Název předmětu Německý jazyk s didaktikou 4
Kód předmětu KNJ/NJDI4
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
  • Klabačková Radka, Mgr.
  • Jeníčková Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1.-2. Didaktika literatury zásady práce s literárním textem (funkce, cíle, rysy literárního textu v DaF výuce, kritéria výběru textů, specifika dětské literatury). 3. Přehled vývoje německé dětské literatury od středověku po současnost. 4. Tematická a žánrová klasifikace literatury pro děti a mládež (příklady). 5.- 6. Jednoduchá říkadla pro děti, básně, písničky, jazykolamy, přísloví a didaktické možnosti jejich využití ve výuce němčiny. 7. Bajka v dětské literatuře, didaktické využití v počáteční cizojazyčné výuce. 8. Pohádka v hodinách německého jazyka. 9. Dívčí román a dobrodružná literatura pro chlapce. 10. Komiks a jeho využití v rané výuce NJ. 11. - 12. Tvorba vlastního portfolia (didaktizace vybraných lit. děl) 13. Závěrečná evaluace, prezentace portfolia.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 17 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 15 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni A2/B1
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti literatury pro děti a mládež
formulovat zásady práce s literárním textem ve výuce NJ
Odborné dovednosti
číst a interpretovat literární texty pro děti a mládež různých žánrů
prezentovat vlastní didaktizaci vybraných lit. textů pro danou jazykovou úroveň
navrhnout a zrealizovat konkrétní didaktické postupy pro práci s literárními texty v rané výuce NJ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Konkrétní lyrická a epická literární díla (dětská literatura) dle vlastního výběru., autentické materiály (internet)..
  • Výběr ukázek textu z dětských knih, čítanek a slabikářů.
  • CORNEJO, R. Deutschsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Ústí nad Labem, 2000. ISBN 80-7044-332-4.
  • EUBA, N., WARNER, Ch., DOBSTADT, M., RIEDNER, R. Literatur Lesen Lernen: Lesewerkstatt Deutsch 2. Stuttgart. 2017.
  • Kaminski W. Einführung in die Kinderliteratur.. München, 1989.
  • KAST, B. Jugendliteratur im kommunikativen Deutschunterricht.. Berlin, 1985. ISBN 3-468-49433-5.
  • MAURER,P. 2x 101 knih pro děti a mládež.. Praha, 2013. ISBN 9788000033365.
  • REHM, A., REHM, D. Poesie für Kinder. Gedichte und Sprachspiele, 1.und 2. Schuljahr.. ISBN 978-3-19-909597-2.
  • RIEDNER, R., DOBSTADT, M. Literatur Lesen Lernen. Lesewerkstat Deutsch 1.. Stuttgart. ISBN 3-12-675457-6.
  • RÖTH, D. Kleines Typenverzeichnis der europäischen Zauber- und Novellenmärchen. Hohengehren. 2004.
  • SAHR, M. Ein ABC der Kinder-und Jugendliteratur.. 2001. ISBN 3-89676-383-0.
  • SAHR, M. Um der Kinder und Literatur willen! :Texte zur Kinder- und Jugendliteratur.. ISBN 3-7847-9111-5.
  • SCHERER,G., VACH, K. Interkulturelles Lernen mit Kinderliteratur: Unterrichtsvorschläge und Praxisbeispiele. Stuttgart. 2019.
  • SCHWARZ, M. Spielerisch Deutsch lernen. Lieder und Reime.. Ismaning. ISBN 978-3-19-059470-2.
  • STANDKE, J. Erzählende Kinder- und Jugendliteratur im Deutschunterricht: Textvorschläge - Didaktik ? Methodik. Stuttgart. 2016.
  • WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr