Předmět: Německý jazyk s didaktikou 5

« Zpět
Název předmětu Německý jazyk s didaktikou 5
Kód předmětu KNJ/NJDI5
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klabačková Radka, Mgr.
  • Kraus Klára, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. Poslech, nácvik a rozvoj jazykové dovednosti pomocí praktických úkolů. 2. Sprechen, nácvik a rozvoj jazykové dovednosti pomocí praktických úkolů. 3. Lesen, nácvik a rozvoj jazykové dovednosti pomocí praktických úkolů. 4. Schreiben, nácvik a rozvoj jazykové dovednosti pomocí praktických úkolů. 5.-6. Grammatik-, Wortschatz- und Aussprachevermittlung, rozvoj dílčích kompetencí v DaF-vyučování. 7. Kritéria výběru/analýzy učebních a doplňkových učebních materiálů. 8-9. Specifika DaFnE, výuky dětí se SPU, vícejazyčnost v DaF vyučování. 10. Instituce, projekty a programy podporující učitele německého jazyka. 11. Závěrečná evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Studium textů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat jazykovými znalosti na úrovni A2/B1
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
shrnout a uvést do souvislostí dosud získané teoretické znalosti v obl. didaktiky rané výuky NJ
charakterizovat specifika německého jazyka a rizika při jeho osvojování při výuce na 1.st.ZŠ
charakterizovat dostupné výukové materiály a instituce podporující učitele NJ
Odborné dovednosti
aplikovat nabyté teoretické poznatky a jazykové dovednosti v praxi
prokazovat rozvoj didaktické kompetence pro počáteční výuku NJ a rozvoj řečových dovedností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Současné učebnice německého jazyka pro 1.st. ZŠ.
  • www.rvp.cz , https://www.goethe.de/ins/cz/cs/index.html, www.tandem-org.cz/.
  • Berglová, Eva; Formánková, Eva; Mašek, Miroslav. Německá gramatika : přehled, cvičení, testy. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 1995. ISBN 80-85784-12-2.
  • BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
  • DAUM, S., HANTSCHEL, H.-J. 55 kommunikative Spiele.. S, 2012. ISBN 9783126751841.
  • DREKE, M., LIND, W. Wechselspiel. Interaktive Arbeitsblätter für die Partnerarbeit im Deutschunterricht.. München, 2013. ISBN 978-3-12-606529-0.
  • GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
  • HLADÍK, P. 111 her pro atraktivní výuku angličtiny. 1.vyd.. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4763-7.
  • JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
  • KASALOVÁ, Z. Nebojte se němčiny - pracovní listy pro žákypro výuku dětí se specifickými vývojovými poruchami učení na 1. stupni základních škol.. Plzeň, 2012. ISBN 8072383124.
  • KURSIŠA, A., NEUNER, G. Deutsch ist easy! Lehrerhandreichungen und Kopiervorlagen "Deutsch nach Englisch" für den Anfangsunterricht.. Ismaning, 2006. ISBN 978-3-19-001869-7.
  • LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
  • REINKE, K. Phonetiktrainer A1-B1.. Stuttgart, 2012. ISBN 978-3-12-676232-8.
  • RINVOLUCRI,M, DAVIS,P. 66 Grammatikspiele Deutsch als Fremdsprache.. Stuttgart, 1999. ISBN 978-3127688108.
  • SWERLOVA, O. Grammatik und Konversation 1.. München, 2013. ISBN 9783126063623.
  • WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr