Předmět: Pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe
Kód předmětu KNJ/PEPZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brejchová Emilie, Dr. phil.
  • Klabačková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
Studenti absolvují 2 týdny blokové praxe, provedou 10 hodin přímé výuky. Pod vedením pedagogů ZŠ si osvojují schopnost využívat získané teoretické znalosti v praxi, všestranně se seznamují s přípravou učitele na vyučovací proces, se školním řádem a praktickým provozem školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Klinická praxe pod dohledem
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat teoretickými znalostmi lingvistických, pedagogických/didaktických a psychologických zásad výuky cizích jazyků
Odborné dovednosti
rozpoznat úskalí učitelského povolání, projevit zájem o práci učitele
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat podmínky učení, využití metod , forem a prostředků pro efektivní výuku NJ
formulovat možné příčiny neúspěchu při realizaci cílů výuky NJ
Odborné dovednosti
zhodnotit své předpoklady pro práci učitele
demonstrovat dovednosti při praxi
kriticky zhodnotit a reflektovat souvislosti mezi realitou školního prostředí a teoretickou přípravou
kriticky zhodnotit metodické postupy v daném kontextu
diskutovat o kompetencích dobrého učitele NJ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • HLAĎO, P. Pedagogická praxe. Brno, 2010. ISBN 978-80-7375-468-6.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha. 1999.
  • ŠVEC, V.; BRADOVÁ, J. Učitel v teorii a praxi. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr