Předmět: Příprava na pedagickou praxi

« Zpět
Název předmětu Příprava na pedagickou praxi
Kód předmětu KNJ/PPPQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klabačková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
1. Rozbor videozáznamů hodin NJ z hlediska RVP a ŠVP 2.-3. Simulace výstupů jednotlivých studentů dle RVP a ŠVP - zaměření na výklad a nácvik jazykových prostředků ve výuce němčiny 4.-5. Simulace výstupů jednotlivých studentů dle RVP a ŠVP - zaměření na výklad a nácvik řečových dovedností 6. Simulace výstupů jednotlivých studentů dle RVP a ŠVP - zaměření na výklad a nácvik reálií a práci s textem

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními teoretickými znalostmi lingvistických, pedagogických/didaktických a psychologických zásad výuky cizích jazyků
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou
Výsledky učení
Odborné znalosti
posat školní prostředí, zejména pak základní školské dokumenty pro SŠ
charakterizovat spektrum učebnic NJ určených různým typům a stupňům škol
Odborné dovednosti
identifikovat klady i případné lingvodidaktické chyby v simulovaných výstupech svých i kolegů
vybrat a zhodnotit učební styl a metody pro efektivní nácvik jazykových prostředků ve výuce na SŠ
propojit teoretické a praktické znalosti z předchozího studia a uplatnit je v praxi
provést reflexi a sebereflexi výuky NJ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Dokumenty MŠMT ČR a NPI. .
  • EPOSA (Europäisches Portfolio für Sprachlehrende in Ausbildung). .
  • Plzeňská fakultní škola: https://skoly.zcu.cz/. .
  • DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
  • HENNIES, J., RITTER M. Deutschunterricht in der Inklusion .. ISBN 978-3-12-688064-0.
  • JANÍK, T.; HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
  • KRELLE, M., SENN, W. Qualitäten von Deutschunterricht. Empirische Unterrichtsforschung im Fach Deutsch.. ISBN 978-3-12-688067-1.
  • SCHMIDJELL, A., ZIEELL, B. Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Buch mit DVD..
  • SLAVÍK, J.; JANÍK, T.; NAJVAR, P.; KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7.
  • ZIEBELL, B. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin, 2002. ISBN 3-468-49633-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr