Předmět: Příprava na pedagogickou praxi na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Příprava na pedagogickou praxi na ZŠ
Kód předmětu KNJ/PPPZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klabačková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1.Úvod seznámení se s náplní kurzu, doporučená literatura 2.Teoretické zásady přípravy vyučovací hodiny, příprava vlastní 3.Výběr a zhodnocení učebního stylu a metod vhodných pro nácvik jednotlivých jazykových prostředků ve výuce NJ na ZŠ 4. Dotazovací styly, typy testování, hodnocení vědomostí a dovedností žáků, sebereflexe jako zpětný pohled na sebe sama v roli učitele 5.-12. Realizace vlastních vyučovacích jednotek, skupinové sdílení a hodnocení 13. Evaluace kurzu, doporučení pro vlastní pedagogickou praxi na ZŠ " 13. " Simulace výstupů zaměřeny na výklad a nácvik jazykových prostředků ve výuce Nj(5 - 7),řečových dovedností (8 - 11), reálií a práci s textem.(12 - 13).

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními teoretickými znalostmi lingvistických, pedagogických/didaktických a psychologických zásad výuky cizích jazyků
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat školní prostředí, zeména pak základní školské dokumenty pro ZŠ
charakterizovat spektrum učebnic NJ určených různým typům a stupňům škol
Odborné dovednosti
provést reflexi a sebereflexi výuky
identifikovat klady a případné lingvodidaktické chyby v simulovaných výstupech svých i kolegů
vybrat a zhodnotit učební styl a metody pro efektivní nácvik jazykových prostředků ve výuce na ZŠ
propojit teoretické a praktické znalosti a dovednosti z předchozího studia a uplatnit je v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Dokumenty MŠMT ČR..
  • BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch: Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler.. Ismaning, 1996. ISBN 3-19-001586-4.
  • DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
  • HENNIES, J., RITTER M. Deutschunterricht in der Inklusion .. ISBN 978-3-12-688064-0.
  • JANÍK, T.; HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
  • KRELLE, M., SENN, W. Qualitäten von Deutschunterricht. Empirische Unterrichtsforschung im Fach Deutsch.. ISBN 978-3-12-688067-1.
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem.. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3.
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7.
  • TRIM, J. L. M. Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen fur Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. 2017. ISBN 978-3-12-606520-7.
  • ZIEBELL, B.; MEESE, H. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten.. Berlin, 2002. ISBN 3-468-49633-8.
  • Ziebell, B.:. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten.. Goethe-Institut München, 2003. ISBN 3-46849633-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr