Předmět: Příprava na pedagogickou praxi na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Příprava na pedagogickou praxi na ZŠ
Kód předmětu KNJ/PPPZQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klabačková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
1. Rozbor videozáznamů hodin NJ z hlediska RVP a ŠVP 2.-3. Simulace výstupů jednotlivých studentů dle RVP a ŠVP - zaměření na výklad a nácvik jazykových prostředků ve výuce němčiny 4.-5. Simulace výstupů jednotlivých studentů dle RVP a ŠV - zaměření na výklad a nácvik řečových dovedností 6. Simulace výstupů jednotlivých studentů dle RVP a ŠV - zaměření na výklad a nácvik reálií a práci s textem

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními teoretickými znalostmi lingvistických, pedagogických/didaktických a psychologických zásad výuky cizích jazyků
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat školní prostředí, zeména pak základní školské dokumenty pro ZŠ
charakterizovat spektrum učebnic NJ určených různým typům a stupňům škol
Odborné dovednosti
provést reflexi a sebereflexi výuky
identifikovat klady a případné lingvodidaktické chyby v simulovaných výstupech svých i kolegů
vybrat a zhodnotit učební styl a metody pro efektivní nácvik jazykových prostředků ve výuce na ZŠ
propojit teoretické a praktické znalosti a dovednosti z předchozího studia a uplatnit je v praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Obecné způsobilosti
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Diskuse,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Dokumenty MŠMT ČR a NPI. .
  • EPOSA (Europäisches Portfolio für Sprachlehrende in Ausbildung). .
  • BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch: Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler.. Ismaning, 1996. ISBN 3-19-001586-4.
  • DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
  • HENNIES, J.; RITTER M. Deutschunterricht in der Inklusion. Berlin, 2014. ISBN 978-3-12-688064-0.
  • Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
  • JANÍK, T.; HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
  • KRELLE, M.; SENN, W. Qualitäten von Deutschunterricht. Empirische Unterrichtsforschung im Fach Deutsch. Berlin, 2016. ISBN 978-3-12-688067-1.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc, 1998. ISBN 80-7067-793-7.
  • SCHMIDJELL, A.; ZIEELL, B. Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Berlin, 2013. ISBN 978-3126064958.
  • SLAVÍK, J.; JANÍK, T.; NAJVAR, P.; KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7.
  • ZIEBELL, B. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin, 2002. ISBN 3-468-49633-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr