Vyučující
|
-
Pazderník Michal
-
Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Ayari Karolína, PhD
|
Obsah předmětu
|
1. Funkce literatury ve výuce, ozřejmění metodiky semináře, ukázková prezentace lit. textu vedená vyučující: F. Kafka: Kleine Fabel. 2. Literatura pro začatečníky: piktogramy. Ch. Morgenstern: Fisches Nachtgesang, R. Döhl: Apfel. 3. Literatura pro začatečníky: piktogramy. E. Gomringer: Schweigen, Timm Ulrichs: Ordnung 3. Piktogram jako východisko dramatizace: T. Ulrichs: Ordnung, R. Döhl: Worte 4. Různé možnosti práce s konkrétní poezií: porozumění textu (převyprávění příběhu), Lückentext, dramatizace: E. Jandl: Ottos Mops 5. Konkrétní poezie a nácvik gramatického jevu: B. Garbe: Lehrreich, či korekce chyby: E. Jandl: Lichtung 6. Piktogram jako východísko vlasního textu: R. Döhl: 2 variace textu Worte: doplnit slova, která lidi spojují a která dělí 7. Konkrétní poezie a začátky interpretace hledání vhodného názvu: F. Achleitner: (rot), T. Weinobst (ABC), R. Döhl (ping pong), E. Gomringer (baum) 8.Konkrétní poezie a začátky interpretace, doplnění textu v jeho intenci: J. Richert: Statistik, E. Jandl: Markierung einer Wende 9. Literární text a začátky interpretace, doplnění textu v jeho intenci: U. Timm: Erziehung, B. Brecht: Das Wiedersehen 10. Literární text jako východisko diskuze: J. Richert: Statistik, B. Brecht: Das Wiedersehen 11. Počátky kreativního psaní, tvorba vlastního piktogramu: motivace dětí, příklady, volba tématu 12. Počátky kreativního psaní, tvorba vlastního textu ve stylu konkrétní poezie: motivace dětí, příklady, volba tématu 13. Evaluace semináře
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základní znalostí literární vědy |
disponovat jazykovými znalostmi NJ na úrovni C1 |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat literární teorii a dějiny německy psané literatury |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat zásady didaktické práce s literárním textem ve výuce NJ na ZŠ |
popsat metodické postupy adekvátní jazykové úrovni a věku žáků na ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
motivovat pro práci s literaturou ve výuce NJ na ZŠ (rozvoj jazykových schopností a kreativity žáků a žákyň) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BOK, V.; PFEIFEROVÁ, D.; ŠETINOVÁ, D. Deutschsprachige Literatur in Lesetexten.. Plzeň, 2012. ISBN 80-7238-031-1.
-
GOMRINGER, E. Konkrete Poesie. Stuttgart, 1992. ISBN 3-15-009350-3.
-
SCHWEIGER H.; NAGY, H. Wir Jandeln. Didaktische und wissenschaftliche Wege zu Ernst Jandl. Innsbruck, 2013. ISBN 978-3-7065-5126-7.
-
SURKAMP, C. Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8.
|