Předmět: Práce s literárním textem ve výuce na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Práce s literárním textem ve výuce na ZŠ
Kód předmětu KNJ/PRLIQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pazderník Michal
  • Vokálková Eliška, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Ayari Karolína, PhD
Obsah předmětu
1. Funkce literatury ve výuce, ozřejmění metodiky semináře, ukázková prezentace lit. textu vedená vyučující: F. Kafka: Kleine Fabel. 2. Literatura pro začatečníky: piktogramy. Ch. Morgenstern: Fisches Nachtgesang, R. Döhl: Apfel. 3. Literatura pro začatečníky: piktogramy. E. Gomringer: Schweigen, Timm Ulrichs: Ordnung 3. Piktogram jako východisko dramatizace: T. Ulrichs: Ordnung, R. Döhl: Worte 4. Různé možnosti práce s konkrétní poezií: porozumění textu (převyprávění příběhu), Lückentext, dramatizace: E. Jandl: Ottos Mops 5. Konkrétní poezie a nácvik gramatického jevu: B. Garbe: Lehrreich, či korekce chyby: E. Jandl: Lichtung 6. Piktogram jako východísko vlasního textu: R. Döhl: 2 variace textu Worte: doplnit slova, která lidi spojují a která dělí 7. Konkrétní poezie a začátky interpretace hledání vhodného názvu: F. Achleitner: (rot), T. Weinobst (ABC), R. Döhl (ping pong), E. Gomringer (baum) 8.Konkrétní poezie a začátky interpretace, doplnění textu v jeho intenci: J. Richert: Statistik, E. Jandl: Markierung einer Wende 9. Literární text a začátky interpretace, doplnění textu v jeho intenci: U. Timm: Erziehung, B. Brecht: Das Wiedersehen 10. Literární text jako východisko diskuze: J. Richert: Statistik, B. Brecht: Das Wiedersehen 11. Počátky kreativního psaní, tvorba vlastního piktogramu: motivace dětí, příklady, volba tématu 12. Počátky kreativního psaní, tvorba vlastního textu ve stylu konkrétní poezie: motivace dětí, příklady, volba tématu 13. Evaluace semináře

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základní znalostí literární vědy
disponovat jazykovými znalostmi NJ na úrovni C1
Odborné dovednosti
aplikovat literární teorii a dějiny německy psané literatury
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat zásady didaktické práce s literárním textem ve výuce NJ na ZŠ
popsat metodické postupy adekvátní jazykové úrovni a věku žáků na ZŠ
Odborné dovednosti
motivovat pro práci s literaturou ve výuce NJ na ZŠ (rozvoj jazykových schopností a kreativity žáků a žákyň)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • BOK, V.; PFEIFEROVÁ, D.; ŠETINOVÁ, D. Deutschsprachige Literatur in Lesetexten.. Plzeň, 2012. ISBN 80-7238-031-1.
  • GOMRINGER, E. Konkrete Poesie. Stuttgart, 1992. ISBN 3-15-009350-3.
  • SCHWEIGER H.; NAGY, H. Wir Jandeln. Didaktische und wissenschaftliche Wege zu Ernst Jandl. Innsbruck, 2013. ISBN 978-3-7065-5126-7.
  • SURKAMP, C. Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr