Předmět: Práce s textem

« Zpět
Název předmětu Práce s textem
Kód předmětu KNJ/TEXT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ayari Karolína, PhD
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky a základy textové lingvistiky 2. Základy textové lingvistiky II 3. Analýza textů I 4. Jazykové a stylistické prostředky v textech 5. Analýza textů II 6. Metody plánování textu 7. Psaní odborných textů 8. Psaní novinářských textů 9. Literární tvorba 10. Přepracovávání textů, korektury 11. Psané texty ve výuce: Základy didaktiky psaní 12. Psaní ve výuce: Metody 13. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student má znalosti na úrovni absolvovaného Bc. studia NJ na KNJ FPE ZČU v Plzni.
Student má znalost NJ na úrovni B2/C1 a vyšší.
Student disponuje základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování.
Odborné dovednosti
Komunikovat v NJ i na odborné úrovni
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit strukturu a obsah textu
popsat rozdíl mezi mluvenou a psanou formou jazyka
analyzovat charakteristické znaky různých druhů textu
vysvětlit metody k rozvíjení textové kompetence žáků
Odborné dovednosti
analyzovat styl psaných textů
zhodnotit a porovnat styly jednotlivých textů
provést korekturu psaného textu
aplikovat metody pro rozvoj textových komeptencí žáků v praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Test,
Doporučená literatura
  • BRINKER, K.; CÖLFEN, H.; PAPPERT, S. Linguistische Textanalyse: Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden (Grundlagen der Germanistik (GrG), Band 29). Berlin, 2018. ISBN 978-3-5031-7760-8.
  • KRAUS, Y. 130 Übungen für Kreatives Schreiben: Schreibübungen für Schreibbegeisterte, Autorinnen, Autoren, Lehrerinnen, Lehrer, Workshop-Leitende und .. für Romane und Kurzgeschichten, Band 1. Mechernich, 2018. ISBN 978-1-9768-4906-0.
  • KRIEG-HOLZ, U.; BÜLLOW, L. Linguistische Stil- und Textanalyse: Eine Einführung. Tübingen, 2016. ISBN 978-3-8233-6769-7.
  • LEIS, M. Kreatives Schreiben. 111 Übungen: Für die Sekundarstufe. Texte und Materialien für den Unterricht. Leipzig, 2019. ISBN 978-3-1501-5076-4.
  • MEER, D.; PICK, I. Einführung in die Angewandte Linguistik: Gespräche, Texte, Medienformate analysieren. Stuttgart, 2019. ISBN 978-3-4760-4855-4.
  • SCHWARZ-FRIESEL, M.; CONSTEN, M. Einführung in die Textlinguistik (Germanistik kompakt). Darmstadt, 2014. ISBN 978-3-5342-5467-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr