Vyučující
|
-
Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Systém školství v německy mluvících zemích. 2. Johann Heinrich Pestalozzi, švýcarský pedagog a reformátor. 3. Johann Friedrich Herbart, německý pedagog. 4. Adolf Diesterweg, německý pedagog a organizátor učitelského hnutí. 5. Friedrich Fröbel, německý pedagog a jeho přínos pro preprimární vzdělávání. 6. Rudolf Steiner, rakouský pedagog a Waldorfská škola. 7. Raná jazyková příprava, němčina v MŠ. 8. Nepovinná výuka němčiny v první a druhé třídě. 9. Didaktické jazykové hry v cizojazyčném vyučování. 10. Problematika čtení a psaní českých žáků v německém jazyce. 11. Dyslexie a cizojazyčné vyučování. 12. Výběrové aktuální téma.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Studium textů, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat jazykovými znalosti na úrovni A2/B1 |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
shrnout a uvést do souvislostí dosud získané teoretické znalosti v obl. didaktiky rané výuky NJ |
charakterizovat specifika německého jazyka a rizika při jeho osvojování při výuce na 1.st.ZŠ |
charakterizovat dostupné výukové materiály a instituce podporující učitele NJ |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat nabyté teoretické poznatky a jazykové dovednosti v praxi |
prokazovat rozvoj didaktické pompetence pro počáteční výuku NJ a rozvoj řečových dovedností |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Současné učebnice německého jazyka pro 1.st. ZŠ.
-
webové stránky.
-
Berglová, Eva; Formánková, Eva; Mašek, Miroslav. Německá gramatika : přehled, cvičení, testy. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 1995. ISBN 80-85784-12-2.
-
Doležal, Jiří; Šimečková, Alena. Cvičení z německé gramatiky pro pokročilé. 1. vyd. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-34-8.
-
Höppnerová, Věra; Kremzerová, Anna; Nožičková, Eva. Němčina pro jazykové školy 2. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
-
Peez, Helmut. Bildungsorganisation und Pädagogik in der Bundesrepublik Deutschland mit besonderer Berücksichtigung des Freistaates Bayern. 1992. ISBN 7-81035-172-9.
-
Písaříková, Jana. Spielformen im Deutsch als Fremdsprachenunterricht an der Grundschule Hrané formy ve vyučování německého jazyka na základní škole. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2002.
-
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
|