Předmět: Vedení jazyk. kroužku německého jazyka 8

« Zpět
Název předmětu Vedení jazyk. kroužku německého jazyka 8
Kód předmětu KNJ/VJKN8
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pivoňková Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Systém školství v německy mluvících zemích. 2. Johann Heinrich Pestalozzi, švýcarský pedagog a reformátor. 3. Johann Friedrich Herbart, německý pedagog. 4. Adolf Diesterweg, německý pedagog a organizátor učitelského hnutí. 5. Friedrich Fröbel, německý pedagog a jeho přínos pro preprimární vzdělávání. 6. Rudolf Steiner, rakouský pedagog a Waldorfská škola. 7. Raná jazyková příprava, němčina v MŠ. 8. Nepovinná výuka němčiny v první a druhé třídě. 9. Didaktické jazykové hry v cizojazyčném vyučování. 10. Problematika čtení a psaní českých žáků v německém jazyce. 11. Dyslexie a cizojazyčné vyučování. 12. Výběrové aktuální téma.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Studium textů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat jazykovými znalosti na úrovni A2/B1
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
shrnout a uvést do souvislostí dosud získané teoretické znalosti v obl. didaktiky rané výuky NJ
charakterizovat specifika německého jazyka a rizika při jeho osvojování při výuce na 1.st.ZŠ
charakterizovat dostupné výukové materiály a instituce podporující učitele NJ
Odborné dovednosti
aplikovat nabyté teoretické poznatky a jazykové dovednosti v praxi
prokazovat rozvoj didaktické pompetence pro počáteční výuku NJ a rozvoj řečových dovedností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Současné učebnice německého jazyka pro 1.st. ZŠ.
  • webové stránky.
  • Berglová, Eva; Formánková, Eva; Mašek, Miroslav. Německá gramatika : přehled, cvičení, testy. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 1995. ISBN 80-85784-12-2.
  • Doležal, Jiří; Šimečková, Alena. Cvičení z německé gramatiky pro pokročilé. 1. vyd. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-34-8.
  • Höppnerová, Věra; Kremzerová, Anna; Nožičková, Eva. Němčina pro jazykové školy 2. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
  • Peez, Helmut. Bildungsorganisation und Pädagogik in der Bundesrepublik Deutschland mit besonderer Berücksichtigung des Freistaates Bayern. 1992. ISBN 7-81035-172-9.
  • Písaříková, Jana. Spielformen im Deutsch als Fremdsprachenunterricht an der Grundschule Hrané formy ve vyučování německého jazyka na základní škole. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2002.
  • Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní