Vyučující
|
-
Hamáčková Petra, Mgr. Bc.
-
Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Matějovicová Tereza, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Předporodní období. Známky blížícího se porodu. Příjem rodičky na porodní sál. Zevní porodnické vyšetření. Vnitřní porodnické vyšetření. Kardiotokografie. Vedení fyziologického porodu - I. a II. doba porodní. Vedení fyziologického porodu - III. a IV. doba porodní. Polohy při porodu. Mateřská porodního poranění. Ošetření novorozence. Osnova cvičení: Anatomie porodních cest. Procvičování výpočtu termínu porodu. Praktický nácvik příjmu rodičky na porodní sál. Dokumentace na porodním sále. Zevní porodnické vyšetření - praktický nácvik na modelech. Vnitřní porodnické vyšetření - praktický nácvik na modelech. Praktický nácvik zhodnocení kardiotokografického záznamu. Vedení fyziologického porodu - praktický nácvik na modelech I. Vedení fyziologického porodu - praktický nácvik na modelech II. Vedení fyziologického porodu - praktický nácvik na modelech III. Ošetření porodního poranění - praktický nácvik. Ošetření novorozence po porodu - praktický nácvik na modelech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student popíše známky blížícího se porodu |
student popíše příjem rodičky na porodní sál |
student hodnotí kardiotokografické vyšetření |
Odborné dovednosti |
---|
student demonstruje zevní a vnitřní porodnické vyšetření na modelu |
student předvede vedení druhé, třetí doby porodní na modelu |
student vysvětlí možné polohy ženy při porodu a jejich výhody |
student předvede ošetření porodního poranění na modelu |
student vypíše dokumentaci fiktivní rodičky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Hendrych Lorenzová, Eva. Přirozené metody podporující zdraví v praxi porodní asistentky.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021. ISBN 978-80-261-1077-4.
-
Procházka, Martin; Pilka, Radovan,; Bubeníková, Štěpánka; Curtisová, Václava; Doseděl, Martin; Frančáková, Jana; Hudec, Adam,; Janků, Petr,; Janoušková, Kateřina; Kantor, Lumír,; Klát, Jaroslav; Korečko, Vladimír; Ľubušký, Marek,; Malý, Josef; Pastorková, Radmila; Šimetka, Ondřej,; Šuláková, Soňa,; Vavřinková, Blanka,; Velebil, Petr,; Vlk, Radovan. Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. 2016. ISBN 978-80-906280-0-7.
-
Šálková Jana a kol. Intenzivní péče v porodní asistenci. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-0844-2.
-
Wilhelmová, Radka a kol. Vybrané kapitoly porodní asistence.. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-8204-5.
|