|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Pojem krize, typologie krizí. Krizová intervence, její formy, etapy a postupy. - Osobnostní charakteristika pracovníka krizové intervence. Právní a etické aspekty KI. Ztráta jako krize. - KI při funkcionální ztrátě a její řešení v ošetřovatelské praxi. - KI při vztahové ztrátě smrt blízkého člověka, krizová intervence u pozůstalých v ošetřovatelském procesu - KI při intrapsychické ztrátě (okolnosti diagnózy, reakce rodiny na diagnózu), pomoc rodině, zásady krizové intervence v ošetřovatelské praxi - KI u rolové ztráty odchod do důchodu, ztráta rodinných rolí, nezaměstnanost a jejich řešení ve zdravotnických i sociálních zařízeních - KI u domácí násilí (násilí na dětech, na ženách a na seniorech) a jeho řešení z hlediska ošetřovatelské praxe - KI u suicidálního jednání, pomoc pozůstalým, role všeobecné sestry Rozbory kazuistik z praxe a nácvik komunikačních dovedností KI při: - úmrtí pacienta, - postižení, - rolové ztrátě, - násilí u pacienta, - sebevražedném jednání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit problematiku obecné, sociální a vývojové psychologie, psychologie osobnosti a komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat vhodné strategie při jednání s lidmi ve zdravotnické péči |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizuje krizovou intervenci, její formy, etapy a postupy |
| vysvětlí právní a etické aspekty krizové intervence |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikuje příznaky signalizující krizovou situaci |
| aplikuje komunikační dovednosti krizové intervence vedoucí k řešení situace, eliminuje sekundární viktimizaci a doporučí bezpečnostní plán, čímž zvýší kvalitu poskytované ošetřovatelské péče |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Baštecká, Bohumila; Mach, Jan. Klinická psychologie. 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
Baštecká, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. 2013. ISBN 978-80-247-4195-6.
-
Cimrmannová, Tereza. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu : aplikace v kontextu rodinného násilí. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2205-7.
-
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9950-1.
-
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3736-2.
-
Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 2012. ISBN 978-80-262-0212-7.
|