Lecturer(s)
|
-
Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Bursová Michaela, Mgr.
|
Course content
|
Content of lectures: The concept of communication, structure, importance of communication in healthcare. Types of communication, forms of non-verbal communication, communication disorders, the importance of nonverbal communication when dealing with the patient, communication barriers. General rules in dealing with people, mistakes of social perception. Verbal communication, rhetoric, speech culture. Evalvace, devaluation, empathy, altruism. Observation and interview, types, phases, prerequisites for successful conversation, mistakes in interview, listening - passive, active (methods). Assertiveness assertive rights, techniques, methods. Excessive life situations, communication with people in a difficult life situation, non-adaptive behavior. Communication with a problem patient. Communication with a handicapped person. Problem burn-out / burnout syndrome / relaxation techniques. Content of the exercise: Self-recognition, self-acceptance, self-presentation Social perceptions Socio-psychological training Nonverbal Communication Interview, questioning technique, mirroring, summarizing, silence Rhetoric, Output, Presentation Empathy developmentAnswer of assertive behavior Practice effective communication during different training situations Skills training for coping with conflict and stress situations Solving model situations Communication with a client of different age, health Communication with relatives Multicultural communication Communicating with your doctor. Crisis intervention.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
úspěšné splnění předmětu KMK1 |
Skills |
---|
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
analyzovat chování a komunikaci agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní, vysvětlit metody aktivního naslouchání. |
vysvětlit jednotlivé asertivní techniky, popsat komunikaci s problémovým pacientem, |
navrhnout způsob komunikace zdravotníka s problémovým pacientem |
objasnit pojem aktivní a pasivní naslouchání, |
Skills |
---|
aplikovat jednotlivé techniky asertivity v modelové situaci |
aplikovat jednotlivé techniky aktivního naslouchání v modelové situaci |
realizovat sebereflexi |
projevit komunikační dovednosti při komunikaci s problémovým pacientem v modelové situaci |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Practicum |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture |
Practicum |
Interactive lecture |
Discussion |
Competences |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Discussion |
Lecture |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Continuous assessment |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
Plamínek, Jiří; Franc, Daniel. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
-
Potts, Conrad; Potts, Suzanne. Asertivita : umění být silný v každé situaci. První vydání. 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|