Lecturer(s)
|
-
Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Bursová Michaela, Mgr.
|
Course content
|
Content of lectures: Excessive life situations, communication with people in a difficult life situation, non-adaptive behavior. Communication with a problem patient. Communication with a handicapped person. Communication Techniques in Patients with Chronic Disease Communication in palliative care, principles of accompanying dying Problem burn-out / burnout syndrome / relaxation techniques. Content of the exercise: Self-recognition, self-acceptance, self-presentation. Social perceptions. Socio-psychological training. Nonverbal Communication. Interview, questioning technique, mirroring, summarizing, silence. Rhetoric, Output, Presentation. Developing empathy. Practice of assertive behavior. Practice effective communication during different training situations. Skills training for coping with conflict and stress situations. Solving model situations. Communication with a client of different age, health. Communication with relatives. Multicultural communication. Communicating with your doctor. Crisis intervention. Překladač Google pro firmy:Translator ToolkitPřekladač webových stránek
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
úspěšné splnění předmětu KMS1 |
Skills |
---|
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
analyzovat chování a komunikaci agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní |
vysvětlit jednotlivé asertivní techniky |
popsat komunikaci s problémovým pacientem |
navrhnout způsob komunikace zdravotníka s problémovým pacientem |
objasnit pojem aktivní a pasivní naslouchání |
vysvětlit metody aktivního naslouchání |
Skills |
---|
aplikovat jednotlivé techniky asertivity v modelové situaci |
aplikovat jednotlivé techniky aktivního naslouchání v modelové situaci |
realizovat sebereflexi |
projevit komunikační dovednosti při komunikaci s problémovým pacientem v modelové situaci |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Skills |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Competences |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Continuous assessment |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-4484-1..
-
POTTS, Conrad., POTTS, Suzanne. Asertivita - umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
-
Tomová, Šárka; Křivková, Jana. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|