|
Vyučující
|
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
-
Zahradnická Alena, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření přednášek: ZS Pojem komunikace, struktura,význam komunikace ve zdravotnictví Druhy komunikace, formy neverbální komunikace, poruchy komunikace, double bind, brainwashing, význam neverbální komunikace při jednání s nemocným, komunikační bariéry Obecná pravidla v jednání s lidmi,chyby sociální percepce a jak se jich vyvarovat Pozorování Verbální komunikace, rétorika, kultura řečí Evalvace,devalvace, empatie, altruismus Rozhovor typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru, slyšet x naslouchat Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování, osobnosti s neadaptivními znaky Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky Jednání s obtížně zvladatelnými lidmi, strategie průlomu, typy manipulátorů Asertivita asertivní práva, techniky, asertivní přijímání oprávněné i neoprávněné kritiky, asertivní vyjádření hněvu Komunikace s handicapovaným člověkem Obsahové zaměření cvičení: sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace sociální percepce sociálně psychologický výcvik neverbální komunikace rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení rétorika, výstup, prezentace rozvoj empatie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student popíše verbální a neverbální komunikační vzorce |
| definuje chyby sociální percepce |
| vysvětlí poruchy výslovnosti, znělosti a plynulosti řeči, |
| vysvětlí poruchy komunikace na bázi metakomunikace, |
| hodnotí význam komunikace v práci porodní asistentky z pohledu evalvace/devalvace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student aplikuje zásady efektivní komunikace, |
| realizuje sebereflexi |
| projevuje empatii |
| vede a řídí komunikační cvičení ve skupině |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Murphy, Kate. Umění naslouchat. Praha: Dobrovský, 2022. ISBN 978-80-277-0232-9.
-
Ptáček, Bartůněk. Důstojnost v medicíně. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-1852-6.
-
Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
Rosenberg. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1785-5.
-
Zahariades, Damon. Jak být asertivní a říkat ne bez pocitu viny. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4383-2.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|