Lecturer(s)
|
-
Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Practicing assertive behavior. Training of effective communication in the different training situations. Skills for managing conflict and stressful situations. Solving model situations. Communication with clients of different ages, health. state. Communication with relatives. Multicultural communication. Communication with your doctor. Crisis intervention.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Skills demonstration, Practicum
- Contact hours
- 22 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
It is recommended that the successful completion of the course KOMP1. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Students are able to: analyze the behavior and communication of aggressive, passive, manipulative and assertive identifying a failure in communication with the problem patient describe ways of communicating the patient's problem propose a way to communicate with the medic troubled patient apply knowledge of effective communication in the work of midwives improve their communication skills with the mother during childbirth choose the right approach in difficult situations in the delivery room practically implement an exploratory conversation with gynecological sick practically implement self-reflection during exercise |
vysvětluje jednotlivé asertivní techniky |
popíše komunikaci s problémovým pacientem |
navrhne způsob komunikace zdravotníka s problémovým pacientem |
objasní pojem aktivní a pasivní naslouchání, |
vysvětlí metody aktivního naslouchání |
Skills |
---|
student aplikuje jednotlivé techniky asertivity v modelové situaci |
aplikuje jednotlivé techniky aktivního naslouchání v modelové situaci, |
realizuje sebereflexi, |
projeví komunikační dovednosti při komunikaci s problémovým pacientem v modelové situaci |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Collaborative instruction |
Multimedia supported teaching |
Skills |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Competences |
---|
Practicum |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Murphy, Kate. Umění naslouchat. Praha: Dobrovský, 2022. ISBN 978-80-277-0232-9.
-
Ptáček, Bartůněk. Důstojnost v medicíně. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-1852-6.
-
PTÁČEK, Radek, BARTŮNĚK, Petr a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN ISBN 978-80-247-3.
-
Rosenberg. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1785-5.
-
Špaček, Ladislav. Etiketa pro lékaře, zdravotníky a pomáhající profese. Praha: EEZY Publishing, 2021. ISBN 978-80-908101-4-3.
-
Zahariades, Damon. Jak být asertivní a říkat ne bez pocitu viny. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4383-2.
-
Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|