|
Vyučující
|
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
-
Vokurková Dumitru-Alexandru, Mgr. Ph.D.
-
Němcová Lenka, PhDr. Ph.D.
-
Siterová Alena, Mgr. DiS.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretické základy simulační výuky, pre-test, prebriefing, Kazuistický seminář - holistická péče o fyziologickou rodičku, novorozence a šestinedělku 2. Modelová situace - dystokie ramének, debriefing 3. Modelová situace - postpartální hemoragie, debriefing 4. Modelová situace - neúspěšná resuscitace novorozence, debriefing 5. Modelová situace - porod koncem pánevním, debriefing, post-test
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat standardní postupy v péči o fyziologickou rodičku, šestinedělku a novorozence |
| vysvětlit stav dystokie ramének, prolaps pupečníku, porod koncem pánevním a postpartální hemoragie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kvalitně, bezpečně a s jistotou provádět péči o ženu při fyziologickém porodu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlí základní standardní postupy v péči o rodičku s dystokií ramének, prolapsem pupečníku, při porodu koncem pánevním a postpartální hemoragii |
| definuje základní postup při resuscitaci novorozence |
| charakterizuje základní postupy v péči o truchlící rodiče |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provádí kvalitně, bezpečně a s jistotou péči o ženu při vybraných situacích při nepravidelném porodu |
| rozlišuje priority při řešení péče o ženu s nepravidelným porodem |
| poskytne první pomoc v akutních porodnických situacích |
| komunikuje s rodiči v náročných životních situacích |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Binder, Tomáš. Nemoci v těhotenství : a řešení vybraných závažných peripartálních stavů. 2020. ISBN 978-80-271-2009-3.
-
Fendrychová, Borek. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2022. ISBN 978-80-7013-612-6.
-
Marshall, Jayne E.; Raynor, Maureen D. Myles textbook for midwives. Sixteenth edition. 2014. ISBN 978-0-7020-5145-6.
-
Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
-
Procházka, Martin a kol. Porodní asistence: Učebnice pro vzdělávání i každodenní praxi.. Praha: Maxdorf, 2020. ISBN 978-80-7345-618-4.
-
Procházka, Martin; Pilka, Radovan,; Bubeníková, Štěpánka; Curtisová, Václava; Doseděl, Martin; Frančáková, Jana; Hudec, Adam,; Janků, Petr,; Janoušková, Kateřina; Kantor, Lumír,; Klát, Jaroslav; Korečko, Vladimír; Ľubušký, Marek,; Malý, Josef; Pastorková, Radmila; Šimetka, Ondřej,; Šuláková, Soňa,; Vavřinková, Blanka,; Velebil, Petr,; Vlk, Radovan. Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. 2016. ISBN 978-80-906280-0-7.
-
Ratislavová, Kateřina. Perinatální paliativní péče : péče o ženu a její rodinu, rituály rozloučení, proces truchlení a vyrovnávání se se ztrátou. 2016. ISBN 978-80-271-0121-4.
-
Šálková Jana a kol. Intenzivní péče v porodní asistenci. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-0844-2.
|