Vyučující
|
-
Falisová Marie, Mgr. DiS.
-
Marečková Věra, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Petrlíková Pavla, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Historický vývoj transkulturního/multikulturního ošetřovatelství. Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství. Komplexní pohled na multikulturní ošetřovatelství. Transkulturní/multikulturní trend celospolečenského vývoje. Multikulturní/transkulturní společnost v ČR. 2. Základních pojmy multikulturního ošetřovatelství - kultura, etnicita, multikulturní ošetřovatelství, kulturní hodnoty, kulturní relativizmus, etnocentrizmus, migrace, minoritní a majoritní skupiny, atd. Vysvětlení pojmů duchovnost, náboženství, víra. Duchovní život člověka. 3. Kulturní šok při ošetřování cizinců a menšin. Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče. Model Madeleine Leiningerové, Joyce Newman Gigerové a Ruth Elaine Davidhizarové; Model rozvoje kulturních kompetencí - Irena Papadopoulus. 4. Legislativní ukotvení zdravotní péče u cizinců v ČR. Migrace a její důsledky pro zdravotnictví. Zdravotní péče o cizince. 5. Etické zásady v multikulturním ošetřovatelství. Edukační činnost s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta. 6. Komunikační zásady v multikulturním ošetřovatelství. Komunikační bariéry, komunikační etiketa, řešení multikulturních problémů. Specifika nonverbální komunikace s cizinci v ambulantní a nemocniční péči 7. - 9. Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj komunity ve světě, v ČR, životní filozofie komunity, charakteristické znaky, duchovní vývoj, posuzování zdraví v komunitě (křesťanské církve v ČR, Judaismus, Islám; náboženská hnutí, sekty a duchovní společnosti; nejčastější asijské komunity v České republice Vietnamci, Číňané, Mongolové, Japonci; Buddhismus, Hinduismus, romské etnikum v České republice; ukrajinská a ruská minorita V České republice). 10. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
má znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin |
má vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin |
definuje specifické ošetřovatelské modely |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin |
vymezuje důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta |
volí vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost |
komunikuje s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
? PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelské péče v kostce. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1211-6.
-
GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno. Masarykova univerzita., 2012. ISBN 978-80-210-6147-7.
-
Hájek, Marcel; Bahbouh, Charif. Muslimský pacient : principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. 2016. ISBN 978-80-247-5631-8.
-
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
MASTILIAKOVÁ, D. a kol. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče a respektování jejich transkulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
-
Navrátil, Pavel. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
-
Nováková, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství.
-
Ryšlinková, Markéta. Česká sestra v arabském světě : multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2856-8.
-
Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6.
-
Tóthová, Valérie. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Vyd. 1. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.
|