Předmět: Multikulturní ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Multikulturní ošetřovatelství
Kód předmětu KOS/MUK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Falisová Marie, Mgr. DiS.
  • Marečková Věra, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Petrlíková Pavla, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Historický vývoj transkulturního/multikulturního ošetřovatelství. Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství. Komplexní pohled na multikulturní ošetřovatelství. Transkulturní/multikulturní trend celospolečenského vývoje. Multikulturní/transkulturní společnost v ČR. 2. Základních pojmy multikulturního ošetřovatelství - kultura, etnicita, multikulturní ošetřovatelství, kulturní hodnoty, kulturní relativizmus, etnocentrizmus, migrace, minoritní a majoritní skupiny, atd. Vysvětlení pojmů duchovnost, náboženství, víra. Duchovní život člověka. 3. Kulturní šok při ošetřování cizinců a menšin. Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče. Model Madeleine Leiningerové, Joyce Newman Gigerové a Ruth Elaine Davidhizarové; Model rozvoje kulturních kompetencí - Irena Papadopoulus. 4. Legislativní ukotvení zdravotní péče u cizinců v ČR. Migrace a její důsledky pro zdravotnictví. Zdravotní péče o cizince. 5. Etické zásady v multikulturním ošetřovatelství. Edukační činnost s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta. 6. Komunikační zásady v multikulturním ošetřovatelství. Komunikační bariéry, komunikační etiketa, řešení multikulturních problémů. Specifika nonverbální komunikace s cizinci v ambulantní a nemocniční péči 7. - 9. Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj komunity ve světě, v ČR, životní filozofie komunity, charakteristické znaky, duchovní vývoj, posuzování zdraví v komunitě (křesťanské církve v ČR, Judaismus, Islám; náboženská hnutí, sekty a duchovní společnosti; nejčastější asijské komunity v České republice Vietnamci, Číňané, Mongolové, Japonci; Buddhismus, Hinduismus, romské etnikum v České republice; ukrajinská a ruská minorita V České republice). 10. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou vyžadovány
Odborné dovednosti
nejsou vyžadovány
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
má znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin
má vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin
definuje specifické ošetřovatelské modely
Odborné dovednosti
aplikuje znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin
vymezuje důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta
volí vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost
komunikuje s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • ? PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelské péče v kostce. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1211-6.
  • GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno. Masarykova univerzita., 2012. ISBN 978-80-210-6147-7.
  • Hájek, Marcel; Bahbouh, Charif. Muslimský pacient : principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. 2016. ISBN 978-80-247-5631-8.
  • Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
  • Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
  • MASTILIAKOVÁ, D. a kol. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče a respektování jejich transkulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
  • Navrátil, Pavel. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
  • Nováková, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství.
  • Ryšlinková, Markéta. Česká sestra v arabském světě : multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2856-8.
  • Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6.
  • Tóthová, Valérie. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Vyd. 1. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr